موضوعات داغ

مکس ورشتپن خط یک استارت گرندپری جده را به همیلتون تقدیم کرد

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

لوئیس همیلتون با اشتباه مکس ورشتپن توانست رده اول خط استارت گرندپری جده را از آن خود نماید، والتری بوتاس دوم شد و مکس هم در رده سوم ایستاد.

بیست و یکمین گرندپری از سری مسابقات قهرمانی فرمول یک جهان در فصل 2021 به کشور عربستان آمده است تا شهر جده میزبانی این دور را در شرایطی که رقابت حساسی بین دو راننده برتر این فصل یعنی سر لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن وجود دارد را برعهده داشته باشد.

این پیست همانند پیست قطر برای اولین بار هست که میزبانی رقابتهای فرمول یک را بر عهده دارد با یان تفاوت که پیست قطر سالها برگزار کننده مسابقات موتوجی‌پی بود اما پیست جده در فاصله ماه‌های آوریل تا دسامبر ساخته و مهیای مسابقه امشب شد.

این پیست با طول 6.174 کیلومتر طولانی‌ترین پیست خیابانی فرمول یک و همچنین سریعترین پیست این مسابقات نیز شناخته شده است. 27 پیچ دارد و 50 دور یا مسافت 308.45 کیلومتر کافی است تا برنده این گرندپری سرعتر از دیگران طی نماید. با توجه به نوساز بودن پیست هنوز رکوردی برای این پیست ثبت نشده است اما انتظار می‌رود با توجه به سرعت بالایی که مرسدس‌ها در این پیست کسب کرده‌اند بتوانند نام خود را به عنوان رکورددار زمانی این پیست به یادگار بگذارند.

دو جلسه تمرین در روز جمعه در این پیست برگزار شد که در هر دوی این جلسات لوئیس همیلتون قهرمان هفت دوره فرمول یک جهان راننده برتر پیست بود او توانست سریعتر از رقیب نزدیکش مکس باشد و هم تیمی او در مرسدس سوم شد. در تمرین دوم هم تیمی او یعنی والتری بوتاس هم رده دوم را از آن خود کرد و پیر گسلی هم سوم شد. در جریان این تمرین چارلز لکلرک خودروی خود را در پیچ 22 به دیواره پیست کوبید تا باز هم فراری وارد یک چالش پیش از مسابقه شود

برخورد لکلرک با دیواره پیست تمرین سوم
. پس از بررسی تیم اعلام کرد که نیاز به تعویض موتور و شاسی برای خودروی لکلرک نیست. در تمرین سوم مکس یک خودی نشان داد و توانست سریعتر از سایرین باشد اما همیلتون در تعقیب او بود و دوم شد و این بار نوبت به هم تیمی مکس رسید که در رده سوم قرار گیرد. سرجیو پرز هم سوم شد و هم بالاخره بعد از دو جلسه تمرینی ناکام توانست نمایش قابل قبولی داشته باشد. لکلرک بعد از تمرین ماشینش پشت سر بوتاس در رده هفتم قرار گرفت. در انتهای تمرین سوم همیلتون برای ادای توضیحات به نزد ناظرین مسابقات فراخوانده شد تا در خصوص عدم کاهش سرعت به هنگام نمایش دو پرچم زرد توضیح دهد که پیش از جلسه تعیین خط او سزاوار دریافت جریمه شناخته نشد و بدین ترتیب همه رانندگان بدون جریمه رده‌ای وارد دور تعیین خط شدند. البته همیلتون تنها به دلیل سد راه مازپین به هنگام ثبت دور سریع 25000 یورو جریمه نقدی شد.

جداول نتایج کسب شده توسط تیمها در 3 جلسه تمرینی در آلبوم تصاویر این خبر آمده است که توجه شما را به دیدن آنها جلب می‌نمایم.

نمایی از شب پیست جده عربستان

دور اول تعیین خط

اولین دور تعیین خط همانطور که انتظار می‌رفت با برتری همیلتون آغاز شد اما رفته رفته ردبول بر شرایط مسلط شد و در نهایت این سرجیو پرز مکزیکی بود که بهترین زمان ممکن را برای این دور کسب کرد. او زمان 1:28.021 را به ثبت رساند و بوتاس و ورشتپن در رده‌های بعدی ایستادند. البته همیلتون و ورشتپن به دلیل رسیدن به ترافیک به هنگام ثبت دور آخر نتوانستند زمان خود را بهبود ببخشند و در نهایت همیلتون به رده هفتم رضایت داد. این ترافیک به دلیل مشکلی بود که در خودروی والتری بوتاس بوجود آمد و شرایط ورود به مستقیمی اصلی را بر هم زد. رانندگانی که به دور بعد راه پیدا نکردند عبارت بودند از:

نیکلاس لطیفی از تیم ویلیامز در رده 16، سباستین فتل از تیم آستون مارتین در رده 17، لنس استرول هم از آستون مارتین رده 18، و دو راننده تیم هاس

یعنی میک شوماخر و نیکیتا مازپین در رده‌های 19 و 20

دور دوم تعیین خط

بر خلاف دور پیشین همه مدعیان با لاستیک مدیوم که کامپاوند C3 هست کار خودشان را آغاز کردند. در نهایت این همیلتون بود که بالاتر از سایرین ایستاد و توانست با ثبت زمان 1:27.712 بالاخره از سد دو راننده ردبول عبور کند و بالاتر از آن دو قرار گیرد. پرز و ورشتپن دوم و سوم شدند و بوتاس رده چهارم را در اختیار گرفت.

رانندگانی که به دور بعد راه پیدا نکردند عبارتند از:

دنیل ریکاردو از تیم مک‌لارن رده 11، کیمی رایکونن از تیم آلفارومئو رده 12، فرناندو آلونسو از تیم آلپین رده 13، جورج راسل از تیم ویلیامز رده 14 و کارلوس ساینز که بر خلاف دور اول این دور اصلا موفق نبود و خودروی فراری او در پیچ بیش فرمانی داشت، در رده 15.

لغزش کارلوس ساینز در پیچ

دور نهایی تعیین خط

همیلتون در اولین تلاش دچار اوراستیر شد (بیش فرمانی) و کنترل ماشین را از دست داد اما با این حال دوباره تلاش کرد اما در بار دوم هم زمانی بهتر از 1:28.035 کسب نکرد و ورشتپن با یک رانندگی بی نقص توانست در تلاش اول 1:27.653 را ثبت کند و نشان دهد او مدعی اصلی کسب رده نخست خط استارت گرندپری جده است.

بعد از توقف در گاراژ مرسدس خیلی سریع دو راننده خود را به پیست برگرداند و هر دو بی پروا تمام تلاش خود را بکار بستند تا ردبول را مغلوب کنند. همیلتون با یک رانندگی منطقی و کم اشتباه توانست زمان 1:27.651 را به نام خود ثبت نماید و بوتاس هم در رده دوم پشت او قرار گرفت. مکس ورشتپن هیجانی آغاز کرد. در همان پیچهای آغازین با خوش شانسی به دیواره پیست برخورد نکرد و بواقع پرواز کرد، اما در ادامه در سکتور سوم درست جاییکه باید نتیجه تمام این تلاش را می‌گرفت، اشتباه کرد به دیواره برخورد کرد و تمام

برخورد ورشتپن با دیواره پیست در سکتور سوم
. علاوه بر خساراتی که به قسمتهای اصلی ماشین زد، خط نخست استارت را هم از دست داد و شاید هم قهرمانی فصل را برای خود و تیمش به پایان رساند. قطعا تغییراتی که در خودروی 33 ردبول بوجود خواهد آمد تا برای مسابقه فردا آماده شود

گاراژ تیم ردبول پس از برخورد مکس با دیواره
جریمه‌های رده‌ای برای ورشتپن به دنبال خواهد داشت. رده‌های کسب شده توسط رانندگان بر اساس جدول زیر خواهد بود.

رده بندی رانندگان پس از پایان دور تعیین خط گرندپری عربستان 2021

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/15
شما مکس ورشتاپین نوشتین....این تلفظ المانیه....v در هلندی صدای ف میده.....s هم اس خوانده میشه نه شه.....من مجتبی هستم و ۲۵ ساله در هلند زندگی میکنم Max verstappen به فارسی میشه ماکس فرستاپِین.با تشکر