موضوعات داغ

دوگانه سوز کردن تاکسی ها در ایران بازتاب خبری در رسانه های آمریکایی داشت!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

ساخت خودروهای دوگانه سوز بنزین – CNG، یکی از راهکارهای دولت ایران طی دهه هشتاد خورشیدی برای کاهش مصرف بنزین بود. براساس این فرآیند انبوهی از خودروهای دوگانه سوز داخلی همچون سمند، پژو 405، پراید و تیبا به بازار عرضه شدند که به طور همزمان در ناوگان حمل و نقل عمومی و برای مصارف شخصی مورد استفاده قرار گرفتند. حال و در شرایطی که بیم آن می‌رود ایران به واردکننده بنزین تبدیل شود، این برنامه مجددا از سوی دولت به اجرا در آمده است، برنامه ای که مشخص نیست تا چه حد مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت. رسانه اتواوولوشن Autoevolution آمریکا در یک مطلب به بررسی فرآیند تولید خودروهای دوگانه سوز در ایران پرداخته است که در ادامه ترجمه این مطلب را خواهید خواند.

خودروسازی ایران شاید در صحنه بین‌المللی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما صنعت خودروسازی ایران با قدمت 60 سال، سهم پررنگی در پاسخگویی به نیازهای داخلی دارد. اخیرا اعلام شد که وزارت نفت و صنایع خودروسازی ایران قراردادی به ارزش 20 میلیون دلار را امضا کرده‌اند. براساس این قرارداد ناوگانی متشکل از 45 هزار خودرو دوگانه سوز بنزین – گاز به تولید خواهند رسید. اگر این قرارداد بین شرکت‌های خودروسازی ایران و وزارت نفت ایران تحقق یابد، ایران صاحب بزرگترین ناوگان خودروهای دوگانه سوز در سطح جهان خواهد شد.

خودروهای دوگانه سوز

مطابق این قرارداد، 40 هزار دستگاه خودرو سواری و 5 هزار دستگاه وانت بار دوگانه سوز توسط خودروسازان ایرانی به تولید خواهند رسید. تمامی این خودروها قابلیت استفاده همزمان از بنزین بدون سرب یا گاز طبیعی را خواهند داشت. دولت ایران برنامه دارد همانند دیگر دولت‌ها در سراسر جهان، یارانه‌ای را برای خرید خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهد تا مشتریان نسبت به خرید آن‌ها ابراز تمایل کنند.

این یارانه براساس تبدیل نرخ ریال و دلار، 505 دلار برای وانت‌بارها (حدود 15 میلیون تومان) و 425 دلار برای تاکسی‌ها (حدود 12 میلیون تومان) اعلام شده است. همچنین گمان می‌رود خودروهای دوگانه سوز نسل جدید در ایران با آخرین استانداردهای محیط زیستی عدم آلایندگی یعنی یورو 4 و یورو 5 مطابقت داشته باشند.

مطابق گزارش شبکه خبری پرس تی‌ وی، 16 میلیون خودرو دوگانه سوز در سراسر جهان تردد می‌کنند که چهار میلیون دستگاه از آن‌ها در ایران قرار دارند. دولت ایران امیدوار است استفاده گسترده از خودروهای دوگانه سوز منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه میلیاردی تولید یا واردات بنزین شود. با این حال هنوز مشخص نیست که دولت ایران این اقدام را به عنوان یک راه حل بلندمدت در نظر گرفته است تا تنها راه گریزی برای عدم حرکت به سوی خودروهای برقی و هیبریدی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد