موضوعات داغ

بلیط قهرمانی مکس ورشتپن در دستان راننده ایرانی - کانادایی فرمول یک

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مکس ورشتپن هلندی پس از یک فصل پر هیجان توانست اولین قهرمانی جهان خود را پس از 10 پیروزی در 22 گرندپری فصل 2021 بدست آورد. سر لوئیس همیلتون به مقام دوم رسید و والتری بوتاس سوم شد. در این گرندپری کارلوس ساینز اسپانیایی رده سوم گرندپری ابوظبی را از آن خود کرد. مقام قهرمانی سازندگان فصل نیز برای هشتمین بار به تیم مرسدس آام‌گ پتروناس رسید

21 مسابقه را با هم پشت سر گذاشتیم و در گام آخر رقابت نفس گیر به مسابقه نهایی در ابوظبی رسید. 22 مسابقه فصل 2021 فرمول یک بعد از اتفاقات پاندمی در سال 2020 شاید یکی از بهترین مسابقات برگزار شده در طی سالهای برگزاری این رقابتها باشد. همانطور هم که در گزارش دور تعیین خط اشاره شد این برای دومین بار بود که دو راننده با امنیاز مساوی به آخرین مسابقه فصل رسیدند و با توجه به اتفاقات روز گذشته در دور تعیین خط و تغییر استراتژِی تیم ردبول بخاطر فلت اسپاتی که بر روی لاستیک مدیوم راننده اول این تیم یعنی مکس ورشتپن بوجود آمد تمام معادلات و پیش بینی‌ها تغییر کرد.

پیست زیبای یاس مارینا در ابوظبی
اما قبل از اینکه به گزارش خود مسابقه بپردازیم امروز اتفاق مهم دیگری هم در این رقابت رخ داد. این گرندپری آخرین رقابت فرمول یکی بود که کیمی رایکونن راننده فنلاندی ملقب به مرد یخی در آن پشت فرمان خودروی فرمول یک نشست و در لباس تیم آلفارومئو با این رقابتها خداحافظی کرد. او در سال 2001 وارد مسابقات شد و 20 سال راند، 349 مسابقه را استارت زد، 18 بار خط نخست استارت را کسب کرد، 21 بار برنده مسابقات شد، 103 بار بر روی سکو ایستاد و در نهایت در سال 2007 هم قهرمان جهان شد.

کیمی رایکونن
بدون شک یکی از تاثیرگذارترین رانندگان این رقابتها بود، بدون حاشیه و کاملا متمرکز بر روی آنچه که انجام می‌داد. بنابر اعلام تیم آلفارومئو او در کنار تیم در مسئولیت دیگری باقی خواهد ماند اما اینکه آیا باز هم او را با تیم ببینیم یا نه در آینده مشخص خواهد شد. دل تنگ او خواهیم شد.

مهترین خبر دیگری که پیش از مسابقه بر روی سایتهای خبری قرار گرفت ابتلای نیکیتا مازپین به کووید 19 بود که باعث شد تا این راننده روس تبار تیم هاس گرندپری آخر را از دست بدهد. هاس با یک خودرو مسابقه را آغاز کرد.

استارت گرندپری ابوظبی 2021

استارت

لانچ عالی لوئیس همیلتون همان ابتدا و پیش از پیچ اول پیشتازی را از مکس ورشتپن گرفت و در پشت برعکس او والتری بوتاس با یک شروع بد رده ششم را با هشتم عوض کرد. البته باید اذعان داشت که به غیر از دو خودروی مرسدس و یوکی سونادا از تیم آلفاتائوری که با لاستیک مدیوم مسابقه را آغاز کردند 7 تیم دیگر پیشتاز بر روی لاستیک سافت استارت زدند. در مستقیمی اول با استفاده از اسلیپ استریم خودروی همیلتون به او نزدیک شد و در پیچ 6 به پهلوی همیلتون رسید و هر دو خودرو با هم وارد پیچ شدند، ورشتپن به گونه‌ای مسیر پیچ را اشغال کرد که همیلتون یا باید با او برخورد می‌کرد و یا به خارج از پیچ می‌رفت و از بیرون به پیچ 7 برمی‌گشت که همیلتون دومی را انتخاب کرد و باز هم توانست جلوی مکس باقی بماند. همین مسئله صدای اعتراض تیم ردبول را بلند کرد اما مایکل مسی طی تماس رادیویی با تیم ردبول اعلام کرد که حرکت همیلتون خطا نبوده است و در تصویر هم عدم نیاز به بررسی بیشتر اعلام شد. لوئیس رفته رفته فاصله را بیشتر و بیشتر کرد و پیاپی دورهای سریعی بود که او به ثبت رساند.

از دور سوم دی‌آر‌اس فعال شد و ورشتپن فاصله زمانی در حدود 1.7 ثانیه‌ای با لوئیس داشت. همه چیز نشان می‌داد که ردبول‌ها و مکس ورشتپن شانسی برای قهرمانی ندارند. دور 12 مکس به تیم اعلام کرد که وضعیت لاستیکهایش خوب نیست و فاصله او با همیلتون به 5.5 ثانیه رسیده بود.

دور 14 ردبول ورشتپن را به پیت آورد تا لاستیک او را تعویض کند. او در رده 2 وارد پیت شد و به هنگام خروج پنجم بود. مرسدس بلافاصله به این تعویض جواب داد و همیلتون را به پیت آورد و لاستیک او را به هارد تغییر داد. همین موضوع استراتژی تیم ردبول را تغییر داد و سرجیو پرز را بیرون نگه داشتند. او در حدود 12 ثانیه‌ای همیلتون که در رده 2 به پیست برگشته بود دور می‌زد. بوتاس به لطف توقف رانندگان جلویی برای تعویض لاستیک به رده 6 رسید. همیلتون با توجه به فضای بازی که در پیش روی او بود هر دور سریعترین دور پیست را به نام خود ثبت می‌کرد. در دور 19 فاصله پرز و همیلتون به 3 ثانیه رسید و در آغاز دور 20 همیلتون در فاصله کمتر از 1 ثانیه‌ای پشت پرز بود. در مستقیمی اصلی او به پرز حمله کرد و اما در پیچ 6 و 7 به گونه‌ای پرز از پیچ خارج شد که با استفاده از دی‌آر‌اس توانست سبقت را برگرداند و همیلتون دور 21 را باز هم در پشت او آغاز کرد. همین رفت و برگشت سبب شد تا ورشتپن به خوبی فاصله باز شده را جبران نماید و به این نبرد برسد، اما لاستیکهای چکو و شارژ باتری او اجازه نگهداشتن همیلتون را بیش از این نداد و لوئیس از او عبور کرد و خیلی سریع فاصله را هم باز کرد تا جائیکه وقتی پرز به ورشتپن اجازه عبور داد، راننده هلندی باز هم در فاصله 1.6 ثانیه‌ای مرسدس قرار گرفته بود. از دور 23 بازهم فاصله بیشتر و بیشتر شد. جالب اینجا بود که 4 راننده کماکان لاستیکهای خود را تعویض نکرده بودند، سونادا در رده 3، بوتاس در رده 4، فرناندو آلونسو در رده 6 و پیر گسلی در رده 7. همیلتون باز هم در این دور سریعترین زمان را ثبت کرد. دور 24 سونادا رده 3 را به بوتاس داد و به پیت رفت و پرز هم که لاستیکها را در دور 22 تعویض کرده بود نیم تلاشی برای ثبت دور سریع انجام داد که به ثمر نرسید.

در دور 26 در پیچ 6 مرد یخی از پیست خارج شد و با دیواره برخورد کرد که باعث آسیب دیدگی اندپلیت شد و به او اعلام شد که باید مسابقه را ترک نماید. این دور پایان کار راننده فنلاندی دوست داشتنی آلفارومئو بود. کیمی رایکونن پس از اینکه همیلتون از کنار او رد شد آرام آرام خودروی خود را به پیت هدایت کرد و در نهایت از مسابقات خداحافظی کرد. او هم بمانند مایکل شوماخر که در مسابقه آخر خود در همین پیست با مرسدس نتوانست مسابقه را به اتمام برساند و خداحافظی کرد، وداع تلخی داشت

وداع کیمی رایکونن با فرمول یک
پس از او جورج راسل هم در پیچ 6 از پیست خارج شد و بعد هم با مشکل موتوری مواجه شد و او هم مسابقه را در همان دور ترک کرد. در این هنگام فاصله زمانی بین مکس و لوئیس 3.721 ثانیه بود. دور 30 و باز هم همیلتون یک زمان سریع دیگر، حالا فاصله قهرمانی با مکس به 4 ثانیه رسیده بود، بالاخره در دور 31 بوتاس وارد پیت شد. زمان تعویض لاستیک و حضور در پیت بطور میانگین 23 ثانیه تخمین زده شده بود که همین مسئله سبب میشد تا رانندگان میانی به هنگام پیت رده‌های زیادی را از دست بدهند. بوتاس که در رده 3 بود بعد از خروج نهم شد اما توانست سونادا را آندرکات کند و بالاتر از او به پیست برگردد.دور 32 باز هم همیلتون سریعترین دور را ثبت کرد. 1:27.444

مکس ناامیدانه می‌جنگید، حالا فاصله او با قهرمانی جهان به 5.5 ثانیه رسیده بود.

در دور 34 بوتاس موفق شد رده 8 را از چارلز لکلرک بگیرد و دور 35 آنتونیو جیوویناتزی هم دچار مشکل موتوری شد و از مسابقه خارج شد اما خروج او در جایی اتفاق افتاد که یاعث شد اعلام وضعیت خودروی ایمنی مجازی شود. در این شرایط زمان تعویض لاستیک و توقف در پیت به 14 ثانیه کاهش پیدا می‌کرد. این بار هم رانندگان ردبول از این توقف استفاده کردن و با لاستیکهای نوتر مدیوم به پیست بازگشتند اما همیلتون و بوتاس کماکان بر روی استراتژی لاستیک هارد و بدون توقف باقی ماندند.

توقف آنتونیو جیوویناتزی در کنار پیست
حالا بوتاس به رده 6 رسیده بود و فاصله همیلتون و ورشتپن به 16 ثانیه افزایش پیدا کرده بود. ردبول چیزی برای از دست دادن نداشت. هر آنچه داشت را ارائه داده بود. دور 37 خودروی ایمنی مجازی لغو شد و خودروها به سرعت عادی خود برگشتند و در دور 39 ورشتپن اولین زمان سریع خود را ثبت کرد. او زمان را به 1:26.321 کاهش داد.

دور چهلم
دور 40 باز هم او سریعتر شد و 1:26.103 را ثبت کرد. فاصله با همیلتون 14 ثانیه شد. همیلتون مدام با تیم در تماس بود و شانس رسیدن او را به خود می‌‌پرسید و هر بار به او اطمینان داده شد که او نخواهد رسید. در دور 45 فاصله زمانی به 13.7 ثانیه رسید و همیلتون به یک ترافیک از ماشینهای لپی رسید. لکلرک، دنیل ریکاردو، استبان اوکون و فرناندو آلونسو. از دور 47 تا 49 زمان گذشت تا همیلتون بتواند از این 4 خودرو عبور کند و همین موضوع باعث شد تا زمان بین او ورشتپن به 11 ثانیه کاهش پیدا کند. ولی از این پس مرسدس 44 با هوای آزاد روبرو بود در حالیکه ردبول 33 تازه به همین ترافیک رسیده بود. در کنار این هیجان، بوتاس فشار زیادی را به لندو نوریس وارد می‌کرد. او که در استارت رده 3 را داشت اما با یک اشتباه رده از دست داد، حالا در تلاش بود تا رده 5 را حفظ نماید، اشتباه او در عبور از روی کروها سبب شد تا دچار پنچری شود و رده 5 را بسادگی از دست داد و به پیت رفت و بوتاس حالا پنجم بود. لندو رده 10 به پیست برگشت. در دور 53 فاصله زمانی به 11.5 ثانیه رسیده بود و ورشتپن موفق شد تا از ریکاردو عبور کند. حالا پشت لندو قرار داشت و زمان هم به 12.123 افزایش پیدا کرد.

نیکلاس لطیفی به میک شوماخر حمله کرد او از پیچ 10 به شدت در حال وارد اوردن فشار به راننده آلمانی تیم هاس بود، همین فشار باعث شد تا به پیچ 12 نرسد و از پیچ خارج شد، در برگشت به پیست مسیر اشتباهی را برگزید و در پیچ 14 با دیواره برخورد کرد و متوقف شد در حالیکه تنها 5 دور تا پایان مسابقه و قهرمانی هشتم لوئیس همیلتون باقیمانده بود، خودروی ایمنی به پیست آمد. اولین ماشینی که پس از برخورد به او رسید همیلتون بود و علی رغم اینکه می‌دانست خودروی ایمنی وارد پیست شده است از رفتن به پیت برای تعویض لاستیک امتناع کرد، اما ردبول‌ها باز هم به پیت رفتند و اینبار با لاستیک سافت بازگشتند،

پیت استاپ سرنوشت ساز مکس ورشتپن
دور 56 به پرز اعلام شد که ماشین مشکل اساسی دارد و باید به پیت بازگردد و مسابقه را ترک نماید، شاید این بدترین خبری بود که در آن لحظات به او دادند. در همین دور هم اعلام شد که ماشینهای لپ شده اجازه عبور ندارند. همیلتون فکر می‌کرد که مسابقه پشت خودروی ایمنی به پایان خواهد رسید اما در دور 57 اعلام شد که مکس و رشتپن اجازه دارد از خودروهای لپی عبور کند، و در دور نهایی شرایط عادی مسابقه بر قرار است، حالا مکس با لاستیک سافت نوتر در مقابل لاستیکهای کهنه لوئیس همیلتون، جام قهرمانی که تا 5 دور پیش در دستان همیلتون بود به یکباره از او گرفته شد و تقدیم به مکس ورشتپن شد تا او برای اولین بار قهرمانی را در دنیای فرمول یک تجربه کند. دور 57 رو به اتمام بود و همیلتون در پیچ 17 شتاب‌گیری را اغاز کرد، پیچ 1 را پیش از مکس عبور کرد اما به هنگام ورود به مستقیمی پس از پیچ 4 او لاستیکی برای مقاومت نداشت و اینبار ورشتپن بود که به پیش تاخت و از او عبور کرد و آخرین تلاش قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان هم نتیجه نداد و نتوانست سبقت را برگرداند. پیچ آخر رسید و این مکس ورشتپن بود که اولین قهرمانی جهان را پس از یک فصل پر فراز و نشیب و پر از حاشیه و جنجال به چنگ آورد. کمتر کسی متصور بود که تنها راننده ایرانی- کانادایی حاضر در مسابقات فرمول یک در آخرین روز و در آخرین لحظات سرنوشت قهرمانی را رقم بزند و هشتمین قهرمانی را از همیلتون بگیرد و به ورشتپن تقدیم نماید. البته باید قبول کرد که مرسدس در انتخاب استراتژی در این لحظات اشتباه کرد و قهرمانی لوئیس را به تفکر بی نظیر انتخاب بین قهرمانی یا هیچ ردبول واگذار کرد.

تبریک قهرمانی جهان همیلتون به ورشتپن
راننده جوان هلندی با 10 پیروزی در 22 گرندپری فصل 2021 برنده نبرد با همیلتون شد و توانست نام خود را در میان قهرمانان جهان در فرمول یک ماندگار کند.

قهرمانی سازندگان فصل هم به تیم مرسدس رسید تا آنها برای هشتمین بار این افتخار بصورت پیاپی از آن خود نمایند. جدول رده‌بندی رانندگان و تیمها و سیار تصاویر لحظات تماشایی مسابقه در ادامه آمده است که توجه شما را به دیدن انها جلب می‌نماییم.

شروع مجدد مسابقه در دور 58
بهترین راننده روز به انتخاب طرفداران کیمی رایکونن بود که نتوانست مسابقه را تا انتها ادامه دهد و خیلی زود از رقابت خارج شد.

پیش از اتمام گزارش خبر فوری مبنی بر ارائه اعتراض تیم مرسدس به عدم رعایت قوانین به هنگام خروج خودروی ایمنی به فیا تسلیم شده است. که در صورت تغییری در نتیجه قهرمانی و مسابقه به اطلاع خواهد رسید.

در انتها از تیم خبری موتوراسپورت سایت خودروبانک آقایان پرهام تحصیلی، رصا کروئی، امیر ابراهیمی و پاشا تحصیلی کمال تشکر را داریم که در طول این یک سال تمام تلاش خود را برای ارائه هرچه بهتر مسابقات و اتفاقات فصل به کار بستند. به امید فصلی جذاب‌تر وارد تعطیلات خواهیم شد و در فصل آینده در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/22
زنده باد مکس. افرین به لطیفی بزرگمرد ایرانی که موجب شدی رکورد شوماخر حفظ بشه...