موضوعات داغ

چه خودروهایی از پیشرانه M15 سایپا استفاده می‌کنند؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

بیشتر ماشین‌های شرکت سایپا از موتور پراید استفاده می‌کنند. ساینا، تیبا، کوییک، شاهین و پراید وانت لیست 5 خودرو با ماشین پراید هستند. ما در این مقاله ویژگی‌های این خودرو و ارتقا موتور آن‌ها به نسبت پراید را بررسی می‌کنیم.

لیست 5 اتومبیل‌ با پیشرانه ارتقا یافته پراید

موتور به‌عنوان قلب تپنده اتومبیل تأثیر قابل‌توجهی در بهبود عملکرد این جعبه فلزی چهارچرخ دارد. یکی از برترین ویژگی‌های موتور پراید مصرف پایین سوخت آن است. موتور کوچک ماشین پراید علی‌رغم قدرت و نسبت گشتاور غیراستاندارد از طول عمر بالایی برخوردار است. شرکت خودروسازی سایپا از این موتور پرفروش در بیشتر تولیدات خود استفاده می‌کند. باوجود قدمت بالا پیشرانه پراید و ایرادات آن، این قطعه خودرو سهم بزرگی از بازار را در اختیار گرفته است.

پرسش اصلی، در بازار ایران چه ماشین‌هایی موتور پراید دارند؟ ماشین‌های کوییک، شاهین، تیبا، ساینا و پراید وانت جزو ماشین‌های گروه سایپا با موتور پراید و موتور ارتقایافته این اتومبیل هستند. ما در این مقاله به معرفی اتومبیل‌ها با موتور پراید و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. اگر به دنبال مقایسه خودرو و خرید آن هستید، به صفحه خودرو بانک مراجعه کنید. در این بخش به راحتی و مشخص کردن اسم اتومبیل و مدل دو اتومبیل، امکان مقایسه و بررسی مشخصات وجود دارد. برای آشنایی بیشتر خودرو با موتور پراید و فقط صرف چند دقیقه زمان کوتاه، همراه ما باشید.

1. آشنایی بیشتر با اتومبیل تیبا با موتور M15، ارتقاء یافته موتور پراید

23 آذر سال 1398 نارنجی‌پوشان سایپا با ارتقا ماشین پراید و دست‌کاری بخشی از قسمت‌های آن، تیبا را به بازار عرضه کردند. باوجود ایرادات اساسی در ظاهر ماشین تیبا، این وسیله نقلیه به آهوی زیبا ایران شناخته شده است. اسم تیبا به‌عنوان یکی از ماشین‌های ارزان‌قیمت، در لیست بهترین ماشین بعد از پراید قرار دارد. معایب تیبا یک و دو ارزان قیمت با مصرف پایین بنزین به شرح زیر است:

• تجهیزات جانبی ضعیف

• استفاده از موتور قدیمی پراید

ماشین تیبا با موتور پراید

در طراحی و تولید ماشین تیبا از سه خودرو پراید، L90 و کیا ریو الهام گرفته شده است. موتور ماشین پراید در شرکت آلمانی FEV ارتقا و سپس در این وسیله پیاده شده است. پیشرفت موتور پراید برای استفاده در تیبا به‌صورت زیر است:

• افزایش حجم موتور پراید از 1300 CC به 1500 CC در تیبا

• افزایش تراکم 5.8 به 7.9 موتور پراید در تیبا

• افزایش توان به عدد 87 اسب بخار

• تغییر در دنده دو گیربکس

• تغییر در فنر کلاچ

تیبا یک صندوق‌دار و تیپ دو بدون صندوق به‌عنوان دومین ماشین ارزان‌قیمت کشور ایران و خودروسازی سایپا، طرف‌داران بسیار زیادی را به سمت خود جذب کرده است. تیبا در دو تیپ SX و EX تولید می‌شود. این خودرو ابتدا با نام مینیاتور تولید و سپس به تیبا تغییر پیدا کرد.

2. استفاده از موتور M15 در کوییک با استاندارد یورو 5 و ایمنی ضعیف

سایپا در اسفند 1395 ماشین Quik را با معنی چابک و سریع به بازار عرضه کرده است. با وجود قیمت مناسب ماشین کوییک با دنده اتوماتیک و هزینه نگهداری کم، ایمنی این خودرو به‌شدت پایین است. کیفیت مواد استفاده شده در این خودرو بسیار ضعیف است. نمونه‌های متفاوت ماشین کوییک عبارت‌اند از:

• معمولی

• مدل S

• دنده اتوماتیک

• مدل Rainbow

معرفی کوییک با موتور M15 ارتقاء یافته پراید

موتور ماشین Quik مدل ارتقا یافته و پیشرفته پراید است. برخورداری از قدرت 87 اسب بخار و حجم و 1.5 لیتر و افزایش سایز موتور سه تفاوت بزرگ و کلی این پیشرانه با پراید است. دریچه گاز برقی و موتور 8 سوپاپ از دیگر تفاوت‌های این موتور با پراید است. تولیدات بعد از سال 1400 ماشین کوییک از استاندارد یورو 5 برخوردار است. این استاندارد به گازهای آلاینده منتشر شده توسط اتومبیل مربوط می‌شود. ما در یکی از مقالات خودرو بانک اسامی خودروهای یورو 5 در ایران را معرفی کرده‌ایم. آشنایی بیشتر و خرید ماشین با استاندارد یورو 5، نشان‌دهنده اهمیت محیط‌زیست و سلامت آن برای شماست.

3.پراید وانت، سومین ماشین با موتور پراید

در سال 1389 هجری شمسی شرکت سایپا به فکر ایجاد یکسری تغییرات در ظاهر پراید و تبدیل آن به پراید وانت افتاد. تفاوت موتور پراید و پراید وانت به‌صورت زیر است:

• حجم موتور نزدیک به 700 سی‌سی در پراید وانت

• افزایش قدرت در موتور پراید وانت

پراید وانت با ادغام قسمت سواری سرنشینان و صندوق عقب اتومبیل، این ماشین‌سواری خانواده را به وانت تبدیل کرد. بنا به ادعا کارشناسان سایپا، این خودرو تغییر شکل یافته توانایی حمل و جابه‌جایی نزدیک به 500 کیلوگرم بار را دارد. البته دارندگان این خودرو این وزن را برای این وانت آسیب‌زا بیان می‌کنند.

پراید وانت با موتور پراید سواری

4.معرفی ساینا آخرین خودرو شرکت سایپا با موتور M15

ساینا یکی از اتومبیل‌های شرکت سایپا با هزینه نگهداری پایین و نمایندگی‌ بالا است. معایب شاخص این خودرو، کیفیت پایین و استفاده از موتور قدیمی پراید است. در حال حاضر 5 تیپ از ماشین ساینا در خط تولیدی نارنجی‌پوشان ساینا قرار دارد:

• دنده اتوماتیک

• مدل S

• مدل SX

• مدل EX

• ساینا لوکس

تشابه موتور پراید و ساینا

موتور این ماشین با برخورداری از استاندارهای یورو 4 و 5 از حامیان سلامت زیست است. این خودرو همچون تیبا دارای موتور تنفس طبیعی و حجم 1500 سی‌سی است. موتور ساینا به نسبت پراید و ساینا با عایق قوی‌تر و صدای کمتری است. با وجود طراحی داخلی کوچک و کم‌ظرفت، طراحی خارجی ساینا بدون نقص و زیباست. ما در یکی از مقالات خودرو بانک زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی را معرفی کرده‌ایم. به شما توصیه می‌کنیم این نوشته را مطالعه بفرمایید. خواندن این مقاله فقط به 5 چند دقیقه زمان نیاز پیدا می‌کند.

5.تکامل سایپا با تقویت دوباره موتور M15 برای استفاده در شاهین

شاهین به‌عنوان ایمن‌ترین خودرو داخلی، یکی از بهترین تولیدات شرکت سایپا است. این شرکت با طراحی شاهین تکاملی بزرگ در صنعت خودروسازی کشور ایران ایجاد کرده است. باوجود تحریم‌ها در کشور ایران و خروج کشور آمریکا از برجام، تحولی بزرگ در تولید موتور شاهین ایجاد شد. ابتدا این شرکت مجبور به امتحان موتور M12 پراید و تیبا روی این ماشین پیشرفته و پرقدرت شد. اما از آن‌ جایی که این موتور قادر به برطرف‌کردن نیازهای شاهین نبود، مهندسان مجبور به ایجاد تغییرات جزئی در آن شده‌اند.

موتور توربو، تفاوت شاهین با پراید

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در موتور ارتقا یافته پراید در شاهین، تنفس موتور توربو شارژ در آن است. این موتور با قدرت 108 اسب بخار و حجم موتور 1500 سی‌سی روی شاهین نصب شده است.

لیست کامل ماشین با موتور پراید و تفاوت‌های آن

موتور کوچک پراید روی بیشتر خودروهای شرکت سایپا نصب و پیاده می‌شود. ماشین‌های ساینا، تیبا، کوییک، شاهین و پراید وانت از موتور پراید استفاده می‌کنند. موتور این ماشین‌ها بعد از تغییرات جزئی و پیشرفت، دقیقاً مشابه همان پراید اولین تولیدی سایپا است. ما در این مقاله خودرو بانک به سؤال چه ماشین‌هایی موتور پراید دارند پاسخ می‌دهیم. مزایا و معایب ماشین با موتور پراید چیست؟ موتور پراید در ماشین دیگری نیز استفاده می‌شود؟ با ارائه نظرات و پیشنهادهای خود ما را در ارائه مطالب بهتر همراهی کنید.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/15
جدیدا تو این سایت مقاله هارو میدن دست یه دانش آموز بنویسه!!!
1401/11/16
چه ماشین هایی موتور پیکان دارند؟
1401/11/16
دیگه ایران چون سرش نمیشه یه موتور درست و حسابی و قوی تولید کنه میاد موتور پراید رو می زاره رو خودروهاش مثلا موتور پراید رو شاهین می خوره خدایی؟
1401/11/16

امیدوارم جواب صحیح "هیچکدام" باشه
1401/11/16
40سال بعد هم با موتور پراید هواپیما میسازن
1401/11/16
موتور m15 تفاوت زیادی با m13 دارد و نمیتوان آنرا موتور پراید دانست. حتی بلوک موتور هم مشترک نیست و تفاوت دارد. البته قطعا جای انتقاد هست به عقب ماندگی مگاموتور با تولید موتورهایی با تکنولوژی قدیمی و عدم جایگزینی آنها با موتورهای جدید و پرقدرت با تکنولوژی به روز مانندDual VVT,
VVL, GDI و...
1401/11/16
این پیشرانه روی ۱۵۱ خوب جواب داده و توانایی حمل یک تن هم داره
1401/11/18
این کوییک به معنی یکی از اقوام کرد هستش املای این کوییک با اون کویک به معنی سریع متفاوته