موضوعات داغ

ماشین های کپی شده ایرانی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

بسیاری از ما به دلایل مختلفی از کپی اشیا و ابزار مختلف استفاده کرده‌ایم و یا شاید به استفاده از این محصولات کپی علاقه داریم. دلایلی همچون شباهت با محصول اصلی و اورجینال، ارزان‌تر بودن محصول کپی و حتی گاهی باکیفیت بودن آن محصول کپی، موجب استفاده بسیاری از ما از این محصولات شده است. بر این مبنا اساساً ساخت محصولات کپی از روی محصولات اصلی، بدل به یک صنعت پرسود و پررونق شده است و تولیدکنندگان بسیاری از این صنعت درآمدهای بسیاری کسب کرده‌اند. صنعت کپی دایره وسیعی دارد که از طلا و جواهرات تا برندهای پوشاک و همچنین خودرو را در بر می‌گیرد. در کشور ما نیز محصولات خودرویی کپی بسیاری وجود دارد. در این مقاله از مجله خودرو بانک می‌خواهیم به ماشین‌های کپی شده ایرانی بپردازیم. شما نیز اگر می‌خواهید با ماشین‌های کپی شده داخلی آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

۸ خودروی کپی شده ایرانی موجود در بازار خودرو

در این قسمت ۸ خودروی کپی شده ایرانی را که در بازار خودروی داخلی وجود دارد، خواهیم پرداخت. این ۸ خودرو عبارت‌اند از:

۱. خودروی سمند

۲. خودروی پژو پارس (پرشیا)

۳. خودروی برلیانس H320

۴. خودروی لیفان X50

۵. خودروی آریو S300

۶. خودروی ام وی ام 110S

۷. خودروی لیفان ۶۲۰

۸. خودروی آمیکو آسنا

در ادامه به هر یک از این ۸ خودروی کپی شده ایرانی را به‌صورت مبسوط معرفی خواهیم کرد.

۱. خودروی سمند

هرچند در زمانی که شرکت خودروسازی ایران‌خودرو خودروی سواری سمند را تولید کرد به‌عنوان خودروی ملی معرفی و روانه بازار کرد و برای تولید این خودرو جشن ملی برپا کرد.، اما طبق بررسی‌های کارشناسان خودرو و اهالی صنعت مشخص شد که سازندگان خودروی سمند، طرح این خودرو را از یک شرکت انگلیسی خریداری کرده‌اند. علاوه بر این در تولید خودروی سمند از پلتفرم، گیربکس و موتور خودروی پژو ۴۰۵ استفاده شده بود که در مقایسه خودرو می‌توان ملاحظه کرد. می‌توان گفت که این خودرو صرفاً نام خودروی ملی را داشت و به‌نوعی یک ماشین کپی شده ایرانی بود. اگرچه نمی‌توان تلاش‌های تیم تحقیق و توسعه شرکت خودروسازی ایران‌خودرو را نادیده گرفت؛ ضمن اینکه این خودروی سمند، خودروی مناسب و نسبتاً محبوبی بین مصرف‌کنندگان ایرانی بوده و هست.

خودروی سمند در جلوبندی، شباهت زیادی به خودروی آلمانی فولکس‌واگن پاسات B5 دارد. همچنین سمند در طراحی چراغ‌های جلو، جلوپنجره، ورودی هوای پایین سپر، محل جانمایی مه‌شکن‌ها، زه‌های مشکی غیر هم‌رنگ با بدنه، زه‌های کناری و آینه‌بغل‌هایش نیز با فولکس‌واگن پاسات شباهت دارد. همچنین فلاپ پایین سپر سمندهای اولیه نیز با شبیه به فلاپ پایین سپر پاسات به رنگ مشکی بود که در مدل‌های جدیدتر این فلاپ‌ها با بدنه هم‌رنگ شدند. تمامی طراحی داخلی خودروی سمند از داشبورد تا دریچه‌های تهویه نیز شبیه به خودروی فولکس‌واگن پاسات است.

همچنین به باور برخی از کارشناسان نمای عقب خودروی سمند بسیار شبیه به نمای عقب خودروی هوندا سیویک مدل ۲۰۰ است.

۲. خودروی پژو پارس (پرشیا)

پژو پارس یا همان پژو پرشیا شباهت بسیار زیادی با خودروی فرانسوی پژو ۴۰۶ دارد و به‌نوعی یک ویرایش متفاوت از این خودرو است. هرچند که در طراحی و تولید خودروی پژو پارس، شرکت فرانسوی پژو مشارکت داشته، ولی بازهم می‌توان گفت که این خودرو جزو ماشین‌های کپی شده ایرانی است. نکته لازم به ذکر این است که خودروی پژو پارس یک فیس لیفت از خودروی موفق و محبوب پژو ۴۰۵ است که تلاش شده که در طراحی بیرونی شبیه به خودروی پژو ۴۰۶ باشد. البته شاید بتوان خودروی پژو پارس را در دسته زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی قرار داد.

خودروی برلیانس H320

۳. خودروی برلیانس H320

خودروی برلیانس هاچبک H320 خودرویی است که حاصل همکاری شرکت خودروسازی پارس‌خودرو با شرکت خودروسازی چینی برلیانس اتو است. این خودرو یکی از ماشین‌های کپی شده ایرانی است که شباهت زیادی با خودروی بی ام و سری ۱ دارد. البته این شباهت اتفاقی نیست و با نظارت شرکت بی ام و صورت گرفته است. درست است که شرکت پارس‌خودرو همچنان مدل قدیمی این خودرو را تولید می‌کند، اما مدل‌های جدیدی از این نوع خودرو توسط شرکت برلیانس اتو ساخته شده است. نکته بسیار مهم این است که مدل صندوق‌دار برلیانس H320 شباهت کمتری با بی ام و سری ۱ دارد. شباهت زیاد مدل هاچبک برلیانس H320 با بی ام و سری ۱ باعث اقبال و محبوبیت این خودرو در بین مصرف‌کنندگان خصوصاً جوانان شده است.

۴. خودروی لیفان X50

خودروی لیفان X50 یکی دیگر از ماشین‌های کپی شده ایرانی است که ابتدا توسط شرکت چینی لیفان طراحی و ساخته شده است. خودروسازی لیفان اساساً طرح خاصی برای خودروهای خود ندارد و معمولاً ملغمه‌ای از طراحی خودروهای مختلف را کپی می‌کند. خودروی لیفان X50 به‌نوعی از خودروی اوپل الهام گرفته است و چراغ‌های عقبش از خودروی آلفا رومئو جولیتا کپی کرده است.

۵. خودروی آریو S300

اگر بخواهیم از یک ماشین تمام کپی شده ایرانی نام ببریم، حتماً خودروی آریو S300 یا زوتی ۳۰۰ و یا Z300 اولین خودرویی است که به ذهنمان می‌رسد. این خودرو که امتیاز پلتفرمش را شرکت خودروسازی سایپا خریداری کرده است، در خیابان‌های ایران بیشتر با رنگ زرد تاکسی دیده می‌شود. می‌توان با قاطعیت گفت که خودروی آریو S300 تماماً از خودروی ژاپنی تویوتا آلیون کپی شده است و فقط در لوگوی وسط جلو با آن تفاوت دارد و به این دلیل که تویوتا آلیون در بازارهای بسیار محدودی در جهان عرضه شده است، توانسته جای پای مستحکمی برای خود در بازار خودروی ایران ایجاد کند.

خودروی ام وی ام 110S

۶. خودروی ام وی ام 110S

در میان خودروهای کوچک شهری موجود در بازار ایران نیز خودروی کپی شده‌ای وجود دارد که نمونه اصلی آن نیز در بازار ایران موجود است. خودروی ام وی ام 110S خودرویی است که از روی خودروی دوو ماتیز شده است که دقیقاً در زمانی که تولید دوو ماتیز در ایران متوقف شد، توسط شرکت خودروسازی مدیران خودرو به بازار خودروی داخلی عرضه شد. شاید بتوان گفت خودروی ام وی ام 110S در دسته بهترین ماشین بعداز پراید قرار دارد. جالب است بدانید که می‌توان گفت خودروی ام وی ام 110S مدل QQ نمونه تمام کپی شده از خودروی سیتروئن C1 است که شباهت زیادی هم به خودروی پژو ۱۰۱ دارد.

۷. خودروی لیفان ۶۲۰

یکی دیگر از خودروهای کپی شده ایرانی که می‌توان گفت که از چندین نمونه خودروی خارجی و معروف کپی‌برداری شده است، خودروی لیفان ۶۲۰ است. در مورد خودروی لیفان ۶۲۰ می‌توان گفت که آنچه خوبان همه دارند، این خودرو به‌تنهایی دارد، یعنی هرچه در ساخت مدل‌های مختلف لیفان از یک یا دو خودروی معروف دیگر کپی‌برداری شده است، در ساخت این خودرو از چندین نمونه خودروی معروف کپی‌برداری شده است. البته خودروی لیفان ۶۲۰ در لیست اسامی خودروهای یورو ۵ در ایران قرار نمی‌گیرد. شاید بتوان گفت این ویژگی خودروی لیفان ۶۲۰ باعث محبوبیت این خودرو در بازار خودرو و در بین خریداران خصوصاً جوانان شده است.

طراحی پیشانی خودروی لیفان ۶۲۰ از بی ام و سری ۳ کپی شده است و به‌نوعی تلفیقی از پوزه بی ام و سری ۳ و تویوتا کرولا است. همچنین پروفیل کناری بدنه خودروی لیفان ۶۲۰ و طراحی عقب و چراغ‌هایش را می‌توان فیس لیفتی از تویوتا کرولا دانست. در طراحی کابین خودروی لیفان ۶۲۰ نیز شاکله کلی داشبورد آن از تویوتا کرولا کپی شده است. در ساخت غربیلک فرمان خودروی لیفان ۶۲۰ نیز از مرسدس‌بنز کلاس اس کپی‌برداری شده است.

۸. خودروی آمیکو آسنا

در پیکاپ‌های تولید داخلی موجود در بازار هم خودروی آمیکو آسنا جزو ماشین‌های کپی شده ایرانی است. این خودرو همان پیکاپ چینی Huanghai N2 است. آمیکو آسنا دو کابین است و نسخه تک‌کابین آن با نام آراز به بازار عرضه شده است. خودروی آمیکو آسنا نسخه کپی شده از تویوتا هایلوکس است که نمای کناری، فرم کلی اتاق، کلاس طراحی و داشبورد آن به‌صورت کاملاً محرز از تویوتا هایلوکس کپی شده است.

کپی‌برداری، صنعتی پول‌ساز

صنعت کپی‌برداری یکی از صنایع برآمده از دل صنعت خودروسازی است که باتوجه‌به محدودیت‌های بازار در کشورهای مختلف، بدل به صنعتی پول‌ساز شده است. این صنعت چه‌بسا در مناطقی از دنیا همچون چین بدل به صنعت اصلی در حوزه خودروسازی شده است و بار بزرگی از نیاز به خودرو، درآمدزایی و اقتصاد این کشورها را به دوش می‌کشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد