موضوعات داغ

واکنش رسانه های فرانسوی به سایپا کادیلا، تجدید حیات رنو لوگان نسل اول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

رونمایی سایپا از تندر 90 ایرانی موسوم به کادیلا، موجب شد تا روزنامه‌ها و نشریات فرانسوی به این موضوع واکنش نشان دهند. رسانه فرانسوی L'argus در جریان یک مطلب به بررسی سایپا کادیلا و ارتباط آن با نسل اول رنو لوگان یا همان رنو تندر 90 پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، بازگردان این متن از رسانه فرانسوی L'argus است.

داچیا لوگان

نسل اول داچیا لوگان طی سال‌های 2004 تا 2012 در بازار اروپا عرضه شد. این خودرو در ایران طبق توافق رنو و سایپا نیز به تولید می‌رسید. اکنون نسل اول لوگان پس از بازسازی‌های گسترده‌ای که توسط سایپا روی آن انجام شده، بار دیگر به حیات بازگشته است. سایپا کادیلا که با نام پروژه P90 شناخته می‌شود، نسخه تکامل یافته رنو لوگان است.

قطع همکاری رنو و تولید تندر 90 داخلی

رنو در سال 2018 به عنوان بخشی از تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران، به همکاری خود با سایپا پایان داد و بازار ایران را ترک کرد. مدتی بعد سایپا اعلام کرد که تصمیم دارد نسخه داخلی از داچیا لوگان یا همان تندر 90 را به بازار عرضه کند. با کمی تاخیر، این خودرو اکنون با نام سایپا کادیلا رونمایی شده است.

طراحی سایپا کادیلا در نمای جلو اصلاح شده است و جزئیات مختلفی را می‌توان در بخش جلوی آن مشاهده کرد. همین جزئیات باعث می‌شوند که کادیلا نسبت به داچیا لوگان متفاوت به نظر برسد. در نمای عقب نیز چراغ‌های افقی ظاهر جدیدی را برای این خودرو ایجاد کرده‌اند. کابین نیز با فرمان جدید، داشبورد دیجیتال و صفحه نمایش لمسی مرکزی به روز شده است. تنها موردی که شباهت کادیلا با لوگان را یادآور می‌شود، فرم کلی بدنه این خودرو است.

سایپا کادیلا

نوآوری دیگر سایپا در پروژه کادیلا، جایگزینی موتور رنو با پیشرانه جدیدی است که با کد ME16 شناخته می‌شود. این موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی ا قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 147 نیوتن متر ارائه می‌دهد و جایگزین موتور K4M داچیا لوگان می‌شود. کادیلا با گیربکس دستی ارائه می شود و به زودی با گیربکس اتوماتیک نیز عرضه خواهد شد. بنابراین 19 سال پس از معرفی نسل نخست داچیا لوگان و 11 سال پس از جایگزینی آن در فرانسه، این خودرو بار دیگر در ایران به حیات بازگشته است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/2/22
با سلام به خودرو بانک و بازدید کننده ها لطفا خودرو سازهای ایرانی در نمای بغل هم یکسری تغییرات انجام بدم خوبه مثل دنا و دنا پلاس که طراحی نمای جانبی تغییر کرد نه مثل رانا و 206 صندقدار یا تیبا و ساینا که دستگیره درب هم تغییر نکرد. حداقل یک خط لچکی روی درب عقب طراحی کنید برای پارک دوبل نه 206،207 صندوق دار نه این تندر نداره چرا اینها در کلاس سدان و صندوق دارند.
1402/2/24
با سلام واحترام من میخوام ثبت نام برای سواری تندر 90 کنم