موضوعات داغ

جک J4 در مقایسه با سایپا آریو؛ مصاف سدان‌های اتوماتیک چینی

27 تیر 1398
عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده

این روزها انتخاب‌ها در بازار خودرو در حال آب رفتن است و مشتریانی که خواهان یک خودرو مناسب هستند، حتی با صرف بودجه‌های صد و یا دویست میلیونی نیز انتخاب‌های چندانی را پیش روی خود نمی‌بینند. این شرایط وقتی بغرنج‌تر می شود که خواهان یک خودرو مدرن، ایمن و مجهز به گیربکس اتوماتیک باشید که البته این مورد آخر این روزها تبدیل به ویژگی ضروری اما نادر در میان خودروهای موجود در بازار کشور شده است.

با این وجود در این مقاله از خودروبانک قصد داریم تا به بررسی دو خودرو چینی نسبتاً کم حاشیه برویم که اتفاقاً به نسبت قیمت خود، از مشخصات قابل قبولی برخوردارند. جک J4 و سایپا آریو که هر دو در بازار چندان شناخته شده نیستند، اما می‌توانند حداقل‌های یک خودرو شهری یا خانوادگی را در روزهای تاریک صنعت خودرو ارائه دهند.

طراحی ظاهری

سایپا آریو یا همان زوتی Z300 شباهت انکارناپذیری به محصول قدیمی تویوتا یعنی مدل آلیون دارد و از ظاهری محافظه‌کارانه برخوردار است که به هیچ عنوان نمی‌توان به آن لقب زیبا یا جذاب را داد، اما در مقابل طراحی جک J4 کاملاً متفاوت است و شاید شبیه هیچ محصول داخلی و یا خارجی نباشد. در واقع جک J4 برخلاف آریو مشابهی در بازار چین و جهان ندارد و از سر تا پا ساخته و پرداخته طراحان و مهندسان کمپانی JAC است، اما برخلاف خودرویی مانند جک S5 که از طراحی مناسب و قابل قبولی برخودار است، در جک J4 سعی شده تا با حفظ شخصیت دیگر خودروهای جک، یک خودروی اقتصادی ساخته شود و نمی توان از آن انتظار طراحی‌هایی همچون جک S7 و یا حتی S5 را داشت. اما آریو با وجود سادگی بسیار باید گفت که هارمونی مناسبی بین تمامی اعضای آن وجود دارد که این موضوع به لطف استفاده از دست خط تویوتا آلیون است.

لذا با وجود سلیقه ای بودن انتخاب چهره خودرو، به نظر می‌رسد آریو بیشتر برای سنین بالاتر مناسب است و هدف آن خانواده‌ها بوده اما جک J4 بیشتر با طراحی اغواکننده مخصوصاً در جلو سعی داشته تا قشر جوان‌تر را هدف قرار دهد.

از نظر ابعاد بدنه و فضای پای سرنشینان، برتری از آن آریو خواهد بود که اساساً خودرو بزرگ‌تری نسبت به جک J4 است و اگر قرار بر مقایسه دقیق بود، می‌توانستیم بگوییم که این دو خودرو اساساً در دو سگمنت متفاوت قرار دارند، چرا که J4 بی‌هیچ شک و تردید یک سدان کامپکت و جمع و جور (البته به سبک چینی) است و آریو را می‌توان نزدیک‌تر به یک سدان کلاس D قلمداد کرد. اما با توجه به محدودیت‌های بازار ایران، و همچنین فاکتور تعیین کننده قیمت، به ناچار این دو خودرو در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

اما نکته جالب در مورد این دو خودرو این است که با وجود بیشتر بودن فاصله بین دو محور آریو نسبت به جک J4 که در حدود 140 میلیمتر بیشتر است، اما صندوق عقب جک J4 فضای بزرگ‌تری دارد و نسبت به آریو بهتر است (فضای بار صندوق آریو دقیقاً 457 لیتر و جک J4 دقیقاً 550 لیتر است) که البته نکته مثبتی برای کسانی است که بیشتر به مسافرت می‌روند و از فضای بار عقب استفاده می‌کنند.

فضای داخلی و امکانات رفاهی

اگر قرار به بیان یک ویژگی مثبت مشترک بین تمام خودروهای چینی باشد، می‌توان به فضای مناسب برای سرنشینان عقب اشاره کرد. چینی‌ها ظاهراً به رفاه نفرات عقبی اهمیت فراوانی می‌دهند و درست به همین علت نیز اکثر خودروهای ساخت این کشور از فاصله محوری زیاد و فضای کافی و نسبتاً راحت برای سرنشینان عقب برخوردارند. نکته‌ای که حداقل در خصوص خودروهای کامپکت اروپایی دیده نمی‌شود. بنابراین عجیب نیست که بگوییم علیرغم تفاوت ابعادی دو خودرو، هر دو می‌توانند رفاه کافی برای چهار سرنشین را ارائه دهند هرچند در مجموع کابین آریو بزرگ‌تر است. در خصوص کیفیت متریال داخلی هر دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و استفاده از پلاستیک در داشبورد هر دو خودرو کاملاً مشهود است. طراحی داشبورد نیز همانند طراحی بیرون آنها است و کابین آریو کاملاً محتاطانه بوده و در مقابل J4 بسیار متفاوت و جوان‌پسندتر است و مشخص است که در طراحی آن نیم‌نگاهی به هیوندای اکسنت هم وجود داشته است.

از نظر امکانات رفاهی نیز دو خودرو تقریباً روایت یکسانی را از سطح آپشن‌ها ارائه می‌دهند. جک J4 به عنوان یک خودروی اقتصادی، و همچنین آریو بعد از داخلی‌سازی، امکاناتی همچون سانروف، و یا تهویه مطبوع دیجیتالی را از دست داده‌اند. البته بین این دو خودرو شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال هر دو خودرو به روکش چرمی صندلی ها و یا کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز هستند اما روی جک J4 کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS و یا کروز کنترل نصب شده که آریو از آن بی‌بهره است و در مقابل آریو دارای ترمزهای عقب دیسکی است که در جک J4 به صورت کاسه‌ای استفاده شده است.

مشخصات فنی

جک J4 به یک پیشرانه 1.5 لیتری به قدرت 103 اسب بخار و گشتاور 146 نیوتن‌متر مجهز است که این میزان از توان و گشتاور را از طریق یک گیربکس CVT راهی چرخ‌های جلو می‌کند، در مقابل سایپا آریو به یک موتور 1.6 لیتری با قدرت 112 اسب بخار گشتاور 151 نیوتن‌متر مجهز است و از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی بهره می‌برد.

فنربندی هر دو خودرو در چرخ‌های عقب به صورت نیمه مستقل است ولی در بخش ترمزهای عقب، همانطورکه در بخش قبل هم گفتیم، تفاوت‌هایی دیده می شود که شامل استفاده از ترمزهای کاسه‌ای برای جک J4 و ترمزهای چهارچرخ دیسک برای سایپا آریو است. از نقطه نظر ایمنی، تفاوت بارزی بین این دو سدان چینی وجود ندارد و هر دو از تجهیزات ایمنی پایه چون دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل و امثال این موارد برخوردار هستند. این درحالیست که نسخه‌های چینی آریو (زوتی Z300) با چهار کیسه هوا تحویل مشتریان می‌شدند و از این حیث نسبت به نسخه‌های دو ایربگ مونتاژی برتری داشتند.

تجربه رانندگی

با یک نگاه کلی به مشخصات فنی می‌توان گفت که عملاً با دو سدان خانوادگی اقتصادی با پیشرانه‌ای نسبتاً کوچک و اقتصادی، و گیربکس اتوماتیک مواجه هستیم و بنابراین نباید انتظار عملکردی هیجان‌انگیز یا متفاوت را از هیچ یک از این دو خودرو داشته باشید، اما با نشستن پشت فرمان سایپا آریو به سرعت متوجه روحیه آرام و پا به سن گذاشته این خودرو خواهید شد. فنربندی بسیار نرم تنظیم شده و حرکت گهواره‌ای خودرو در گذر از پیچ‌ها کاملاً محسوس است، همچنین هماهنگی موتور و گیربکس نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند و شتاب‌گیری صفر تا صد حدود 14 الی 15 ثانیه‌ای نیز طبیعتاً نمی‌تواند چندان جالب توجه باشد، اما در مقابل جک J4 جمع و جور تر است و برای مانور دادن در خیابان‌های شهر، کمتر شما را به زحمت می‌اندازد. عملکرد گیربکس CVT این خودرو نیز بسیار بهتر از گیربکس‌های CVT خودروهای چینی دیگر نظیر MVM به نظر می‌رسد و همین نکته باعث شده تا شتاب صفر تا صد J4 در حدود 12 ثانیه قابل دست‌یابی باشد که رقم مناسبی با توجه به اتوماتیک بودن خودرو و حجم اندک پیشرانه محسوب می‌شود. فنربندی J4 نسبت به سایپا آریو خشک‌تر است اما نباید از لغت آزاردهنده برای آن استفاده کرد. در واقع اگر قرار بر مقایسه باشد می‌توان گفت که J4 به وضوح از خودروهایی مانند پژو 206 صندوقدار نرمتر احساس می‌شود و در عین حال هندلینگی بهتر از آریو را نیز ارائه می‌دهد اما در زمینه ترمزگیری با توجه به دیسکی بودن چهار چرخ آریو و کاسه‌ای بودن چرخ‌های عقب J4، پیروزی از آن محصول سایپا خواهد بود.

با توجه به اینکه جک J4 تازه وارد بازار شده است، به سختی می‌توان در مورد دوام و عملکرد مجموعه فنی این خودرو در بلندمدت اظهار نظر کرد اما از آنجا که پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو با نسخه‌های دنده دستی J5 یکسان است و گیربکس نیز به شکل مشترک در جک S3 مورد استفاده قرار می‌گیرد، احتمال دردسر ساز شدن این خودرو از نظر کیفیت اندک است، اما در خصوص آریو مشکل شایع کمک فنرهای جلو وجود دارد که گاهاً دیده شده بعضی از مالکین به شکل سالانه آن‌ها را تعویض می‌کنند.

قیمت و شرایط بازار

در زمان نگارش این مطلب و در پی حذف شدن قیمت خودروها از وب سایت‌های آگهی اینترنتی، عملاً قیمت دقیق این دو خودرو مشخص نیست و برای مشخص شدن قیمت‌ها باید به کف بازار و معاملات انجام شده رفت. می‌توان گفت که خرید جک J4 با بودجه در حدود 130 الی 150 میلیون تومان امکان‌پذیر است و سایپا آریو نیز در حدود 140 میلیون تومان معامله می‌شود. اما نکته مهم این است که این روزها کرمان موتور شرایط اقساطی را نیز برای خرید جک J4 در نظر گرفته که می‌تواند روند خرید این محصول را تسهیل کند. این ارقام در مقایسه با سایر خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک موجود در بازار، نسبتاً قابل قبول است و شاید خرید یکی از این دو خودرو به جای برخی از خودروهای کارکرده نظیر هیوندای ورنا اتوماتیک برای برخی افراد منطقی‌تر باشد.

در پایان نمی‌توان به صورت قطعی یک طرح را برنده نهایی اعلام کرد. هر دو خودرو نقاط قوت و ضعفی نسبت به یکدیگر دارند و شخصیت آریو بسیار آرام‌تر و مسن‌تر است و در مقابل جک J4 کمی جوان‌تر و متفاوت‌تر. لذا باید گفت انتخاب نهایی به عهده خریدار است که از نظر چهره کدام یک را بیشتر می‌پسندد و با توجه به تفاوت‌هایی که در سطح امکانات و یا فنی همچون گیربکس‌ها وجود دارد، کدام یک انتخاب بهتری برای او خواهد بود. اگرچه شرایط فروش کرمان موتور و یا سایپا نیز می‌تواند فاکتوری تعیین کننده برای خرید نهایی باشد.

در انتها جا دارد از آقایان کنعان تیموری و عرفان حمیدی جهت در اختیار قرار دادن خودروها و وقت خود برای تهیه این گزارش از خودروبانک کمال تشکر را داشته باشیم.

65 عکس

نظرات کاربران

28 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/27
سلام
یکم از اریو بد گفتید و انگار بیشتر طرف j4 رو گرفته بودید.بنظرم اریو با پیشرانه ای که داره و گیربکسش بهتر تو شهرای پر شیب عمل میکنه مثل تهران(موتورش میتسوبیشیه) و بر خلاف اس 5 و جی 5 اس 3 و جی 4 زیاد زیبا نیستند (اس 3 خوبه ولی جلوی جی 4 واقعا بد هست).
در ضمن مشکل کمک فنر از سال 96 تقریبا حل شده و برای امکانات هم با پرداخت حدود تا میلیون میشه همه ی امکاناتی که برداشتن بجز سانروف و ایربگ رو دوباره توش بزارید(البته کولر اتومات گرون تر میشه) همینطور با هزینه کردن 13 تا 18 میلیون میشه اپشن هایی مثل رادار و دوربین 360 درجه و... هم اضافه کرد. در کل بنظرم اریو بهتره
j4 هم خوبه اما نه برای خانواده
1398/4/27
سلام
من الان دو ساله که اریو دارم و وقعا راضی هستم . همونطور که گفتین میشه با هزینه کردن ازش یه ماشین خیلی ایده ال ساخت
من مشکل کمک فنر جلو رو نداشتم اما شنیدم که تو مدل های جدید بهتر شده.برادر کوچکم امسال j4 خرید خوبه اما انگار یکم طراحیش عجیب الخلقه هست نسبت به اریو

1398/4/27
چه گاری های قشنگی!!!!!!!هههههههه
1398/4/28
باید گریه کنیم که مونتاژکار بزرگ وطنی ما یعنی سایپا که کلی ادعای خودکفائی و کمک به صنعت کشور رو داره بعد از 50 سال که تاسیس شده باید بره این گاری بنزین سوز رو از زوتی ده ساله بیاره برای مونتاژ و از اون وحشتناک تر اینه که بهای همین لگن ها راحت برابر با دریافتی خالص 4سال یک کارمند عالیرتبه است دیگه وای بحال کارگر!!
1398/5/1
همین کاری زردی که میبینی 230هزار تا کار کرده .. حالا کدوم سمند و پژوی تاکسی تا 230هزارتا اینقدر سالم و مونده .....کنعان ای کاش کیلومتری رو روشن میکرد تا ببینی
1398/4/27
مزخرف ترین و آشغال ترین فرغون های چین را(فرغون هم زیادی شان است!!!!) به شما معرفی می کنم......خخخخخخخخخ
1398/4/27
آشغال ترین و بی ریخت ترین ماشین هایی که تو عمرم دیدم.....گاری های زشت!!!!!
1398/4/27
یکم مسخرست که یه نفر بیاد و بدون دلیل یه محصولی رو بد بدونه اونم با چند تا اکانت.
از همه ی پراید سوار ها هم که عقده ای هستن میخوام الکی نظر بی ارزش ندید
1398/4/27
همین دو تا رو کم داشتیم
1398/4/27
آریو بهترین ماشین برای تاکسی هست، نرم و جادار و بی هیجان و خنثی.
1398/4/27
دوتا آشغال بدرد نخور ، خاک بر سر آشغال سازهای ایرانی که اینحا رو کردن زباله دون چین
1398/4/28
سلام باید بگم که زوتای های تیپ رویال یا وارداتی چهار کیسه هوا ندارند بلکه شش کیسه هوا دارند کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی و پرده ای لطفا دقیقا تر یک متن رو بنویسید
1398/4/28
به نظرم اونایی که به چینی ها میگن گاری و آشغال و فرغون همون بهتره آبگرمکن های ایران خودرو سوار شن که در شأنشون هست برید با tu5 و xu7 مال50 سال پیش لذت ببرید و هر 3 ماه سرسیلندرشو تعمیر کنید
مبارکتون باشه
1398/4/29
دوست عزیز کاملا با حرفتون موافقم.واقعا اکثر ماهایی که ماشین ایرانی سوار میشیم نباید از چینی ها بد بگیم،واقعا کیفیتشون از ماشینهای ایرانی بسیار بسیار بهتره و هر سالم بهتر میشن ولی کارخانه تولید ضایعات داخل به اسم ایران خودرو و سایپا هنوز تو پرشیا و 206 و پراید موندن اونم با بیکیفیت ترین قطعات و هر چی گیرشون اومد.تو چینی ها هاوال،جیلی و فاو خیلی خوبن و دارن راه چند سال پیش کیا و هیوندا رو میرن و قطعا با سرعت پیشرفتشون به همه جا میرسن.مردم ما هم اندرخم خرید پژوهای 30 سال پیش و پراید خواهند موند.البته من خودمم برای همه ایرانیا آرزو میکنم بهترین ماشینا از بهترین برندای اروپایی و ژاپنی داشته باشن.موفق باشید.
1398/4/30
داداش من هنوز پول ندارم که یکی از اون آبگرم کن های که تو میگی رو بخرم:///
من چی باید سوار بشم پس؟•_•
1398/4/28
واقعا وقتی که نگاه میکنی از لحاظ ظاهری آریو بیشتر شخصیت داره تا جی فور هم پهن تر هم محاظ کارانه تر ولی در عوض جی فور گیربکس هوشمند تر و باهوش تری داره و از لحاظ برندینگ هم جک از زوتی بالاتره حداقل توی ایران


ولی ولی به نظر من میتونست به جای این مقاله کوتاه و ناقص یه مجله بلند بالاتر بنویسید که توی خودرو های دنده ای با کیفیت همچون دنا پلاس و از همه مهم تر و برنده توی این سگمنت و قیمت قطعا قطعا فقط بی وای دی اف تری نیو هستش چون از هر لحاظی که مقایسه بکنی سر تره علل خصوص پلت فرم کرولا!!! واقعا عالیه
1398/4/28
من زوتی آریو رو ترجیح میدم هم بیس فنیش روی شاسی کرولا قدیم بنا شده هم بهرحال تو این آشفته بازار سایپا رو میشه تو زمینه ساپورت و تامین قطعات و خدمات پس از فروش نسبت به کرمان موتور مطمئن تر شناخت
1398/4/28
اگر اینها گاری و زشت هستند بهتر است دویست میلیون هزینه کنید
و میتسوبیشی میراژ با موتور 1200 شهری بخرید و دلتان خوش باشد خودروی
ژاپنی سوار هستید!!
1398/5/1
داداش نظرت درباره ی ماکسیما چیه شما که ژاپنی ژاپنی می کنید
1398/4/29
با سلام متاسفانه خیلی خیلی محافطه کارانه بررسی میکنین و دقیق نتیجه نهایی رو اعلام نمیکنیدو بررسیتون خیلی ناقصه چرا؟؟؟
1398/5/1
صاحب این آریو تاکسی رو من میشناسم ....تا جایی که می‌دونم بالای 220هزار کیلومتر کارکرد این آریو هست ....کنعان هر بلایی سرش آورده اما انصافا تمیز مونده .....یعنی تاکسی نداریم که بعد از 150هزار تا این قدر تمیز و سالم بمونه
آریو ماشین بادوامیه
1398/5/1
برام جالبه که اولا از آریو نسبت به جک بد تعریف کردند و خواستند بگن که جک بهتره . ثانیا چرا عکسایی که از آریو گذاشتین عکس تاکسیش رو گذاشتین و چرا عکس از موتور کثیف و چراغای خراب و مه گرفته و داخلی ماشین نامرتب رو گذاشتین . یعنی آریو دیگه ای نبود که عکسش رو بزاری . باشه بابا فهمیدیم جک بهتره خودتو خسته نکن
1398/5/10
به عنوان کسی که به مدت ۳ ماشین چینی سوار شدن و بعد به دلیل افزایش قیمت ماشینم وسوسه شدم فروختم آپارتمانم را عوض کردم، باید بگم خودروهای چینی به استثنای سریهای اول، قابل قبولی هستن. خیلی هم فرقی به مارکشون نمیکنه. می خواد زوتای باشه، جک، جیلی، چری یا برندای مطرح و اصلی چینی مثل گریت وال، فاو و ام جی. یکی از مزخرفترین تولیدات چینی از نظر هماهنگی موتور و گیربکس لیفان ایکس ۶۰ هست. همه هم این را قبول دارن. اما نکته مهم در مورد ایکس ۶۰ اتاق محکمش هست که در اکثر تصادفات رانندگی به شکل معجزه آسایی سرنشینانش نجات پیدا کردن. حالا شما مقایسه کنید با ارابه های مرگ ایران خودرو و سایپا. در ضمن اینجانب فعلا پراید سوار میشم.
1398/5/12
با سلام من دو سال جک جی۵ داشتم داداش بزرگ جی ۴الان یک ساله اریو خریدم بنظرم مقایسه جی۵ با اریو بازنده مطلق جی ۵ هستش شما اومدین جی ۴ با اریو مقایسه میکنید والله بنظرم خیلی خنده داره خدا شاهده من جانب دارانه حرف نمیزنم حقیقته اریو بهترینه من حتی سراتو داشتم فک نمیکنم سراتو برتری داشته باشا نسبت به اریو
1398/7/6
سلام مدت 2 سال است آریو دارم.مزایای آن عبارتست از:
1- قیمت مناسب در بازار. با حدود125 میلیون تومان (در تاریخ نوشتن این متن )خودرویی اتوماتیک با قیمتی به مراتب مناسب تر از دنا ،برلیانس ،جی 4 و ال نود و207 و .... سوار می شوید.پس قیمت به عنوان برتری اول
2- گیربکس هوشمند وشتاب در حدود 11.2 که متاسفانه در این مقاله با کج سلیقگی 14 اعلام شده.
3- سدان اقتصادی و مناسب خانواده وکم مصرف و حتی از خودروی قبلی ام که ال 90 بود وسال ها داشتم در مسافرت و.. راضی ترم. البته کمی مصرف ان از ال 90 بیشتر است.
4- ترمز ها عالی و هنگام رانندگی حس یک خودروی لوکس و لاکچری ونرم دارید و با حدود 10 میلیون تومان تمام اپشن های فابریکی که به لطف سایپا از ان حذف شده بود اعم از کروز ودوربین ومانیتورفابریک و کلید رو فرمان وحتی پاور ویندوز ان را در سال 96 رویش نصب نمودم والبته غیر از سانروف که امکان پذیر نبود.
تا کنون حدود 40 هزار کیلومتر در انواع جاد ه های کفی ،گردنه ،خاکی و ... با ان رانندگی کرده ام و بسیار مورد رضایت است.
5- مشکل کمک با مراجعه به سایپا تعویض وحل شد. هر چند درسری اول کمک ها معیوبب بودند اما با اصلاح ساختار گمرکی و حمل صحیح از مقصد و... کمک های فعلی سایپا سالم و جواب داده است.
6-به لطف تاکسی داران بسیار ی از قطعات قاابل تعمیر(مثل کمک ها ) ویا قابل تعویض با قطعات خودرو های وطنی است که در کلیه گرو ههای آریو سواران به تفکیک ذکر شده.اعم از ماهوتی شیشه،تعمیر و تعویض کمک ها ،لنت ،و بسیاری ازقطعات مصرفی دیگر
7-بسیار جادار در صندلی عقب،جلو وصندوق و مناسب خانواده. امابه همین دلیلبرای تیپ 206 سوار و خودرو های کوچک پارکخودروکمی سختتر است.تیپآن تویوتایی و مانند ماکزیما استتا 206 و 207 و...
8-موتور میتسوبیشی و گبربکس هیوندا که دیگرمعرف همه است و البه به نظرم مزیت اصلی ان در جائه و سرعت بالا نمو ددارد که فیلم های مختلف آندر گروه آریو سوران آورده شده
9-در پایان ان شالهکه این مطالب به دورازغرض ورزیباشد ومانند مقاله بالا جانبدارانه نباشد+ هرچند خودروی بنده شخصی است لطفا از تاکسیدارانبپرسید وببینیند با توجه به مواردقیمت ودرو و قطعات فابریکی وجایگزین آیا کسی از این خودرو ناراضی است یا خیر و درصد رضایت چقدر است .
ممنون
1398/11/16
آریو بهترینه چرت ننویس
1402/3/31
به نظر من اون دوستانی که از خودروهای چینی بد گفتند، یا اصلان ماشین ندارن، که ان شاء الله هرچی دوست دارن بخرن،، ویا لگن سوار خودروهای وطنی هستند که حتی دستشون به خودروهای چینی نخورده،، دوست عزیز اگ اجناس چین بده، همین گوشت کوب که دستته که داری تز میدی حتی اگر اپل هم باشه چینیه چطور گوشی چینی گرفتی دستت بد میگی اجناس چینی اشقال، خورده‌ای چینی شرف دارن به خودروهای وطنی، حداقل تو این تسادفات که می‌بینید، فقط از تایر شون مشه فهمید چه ماشینی،، تسادف کرده،، کلا از پیت حلبی روغن نباتی اتاق می‌سازند،، سوم این که بطور کل با سایتها ومجله ماشین حال میکنن، در آرزوی یه پراید 75،، تو رویا سیر میکنن،، ان شاء الله ازرا یا جنسیس قسمتت ن بشه،،
1402/11/3
من هر دو تاش همزمان داشتم . به لحاظ سواری و راحتی آریو سلطانیه و ترمزش هم عالیست . اما جک 4 ماشین متوسط و بدون ضعف است. اینهم که گفته موتور گیربکس آریو هماهنگ نیست جوکه . اتفاقا برعکس.