موضوعات داغ

تجربه رانندگی فونیکس آریزو 6 GT، رده پای گرن توریسمو در سدان جدید فونیکس؟ + فیلم و عکس

9 مهر 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

ویدیو معرفی آریزو 6 GT

مقدمه، واژه مقدس Gran Turismo

واژه "Gran Turismo" یا به صورت مخفف GT - پیغام بزرگی در این نام نهفته است! - اصطلاحی که یادآور و طنین انداز نام خودروهای بزرگی مانند هوندا آکورد، جگوار E-Type، مرسدس SL، فورد ماستانگ GT، آستون مارتین DB9، پورشه ۹۱۱، مازراتی گرن توریسمو، بنتلی کانتیننتال GT، فراری ۸۱۲ سوپرفست و بسیاری دیگر از سوپراستارهای راک اند رول دنیای خودرویی است.

اما دنیای موازی نیز وجود دارد که در آن اصل ساخت "خودروهای با سرعت بالا با بدنه کوپه برای حرکت راحت در جاده‌های عمومی" را می‌توان به شیوه‌ای بسیار ساده‌تر و ابتدایی تفسیر کرد. بنابراین طبقه‌بندی سنتی GT از مدت‌ها پیش با مدل‌های هاچ‌بک سری GT شرکت ب‌ام‌و محو شد و با خودروهایی مانند کیا اپتیما GT و ولکس واگن پولو GT به مفهومی کاملاً متفاوت تبدیل شده است.

طراحی ظاهری آریزو 6 با اسانس GT

اگر تصورات قبلی و اصیل در مورد خودروهای GT را کنار بگذاریم آنگاه می‌توانیم اومودا S5 GT که در ایران با نام فونیکس آریزو 6 GT عرضه خواهد شد را به عنوان یک محصول در دسته جدید GT ببینیم. در مقایسه با نسخه معمولی سدان S5 یا همان آریز 6 پرو خودمان، نسخه GT تقریباً مثل یک مدل مستقل به نظر می‌رسد. برای ایجاد یک خودرو جدید طراحان آرام ننشسته‌اند و با بازطراحی گریل و بامپرها و مجبور کردن مهندسان به سخاوتمندی در چراغ‌های جدید جلو و اضافه کردن باله کوسه ای، ظاهر خودرو را متحول کرده‌اند. در قسمت عقب تفاوت‌های کمتری نسبت به مدل قبلی وجود دارد و جفت خروجی اگزوز دوگانه ادغام شده در دیفیوزر سپر اضافه شده است که متاسفانه صرفاً ظاهری هستند و در واقعیت، گازهای خروجی از لوله اگزوزی خارج می‌شوند که در سمت چپ زیر دیفیوز قرار دارد.

نمای عقب آریزو 6 GT

اما در نمای جانبی، تغییرات را می‌توان با رینگ‌های آلومینیومی مشکی رنگ ۱۷ اینچی شناسایی کرد که از میان شیارهای آنها، کالیپرهای ترمز نارنجی رنگ قابل مشاهده است. و اینها صرفاً تزئینی نیستند و مکانیزم ترمزها جدید است، هرچند فقط برای ترمزهای جلو این موضوع صدق می‌کند. قطر دیسک ترمز ۳۲۰ میلی‌متر افزایش یافته است و در نتیجه، مساحت لنت‌های ترمز جلو که توسط نه یک بلکه دو پیستون فشرده می‌شوند، ۲۸٪ افزایش یافته است. در اینجا منطق اینکه که چرا نسخه GT به معنای قدرت بیشتر است، تقریبا رعایت شده است. البته در نمای جانبی چیز جدید دیگری نخواهید دید و چهره همان آریزو 6 پرو است که مدت‌ها دیده ایم.

مشخصات فنی، پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر همیشگی وارد می‌شود

پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر سری SQRF4J16 چری که در چند محصول از جمله تیگو 8 پرو و فونیکس FX حضور داشته است اینجا نیز به عنوان عامل GT وارد بازی شده است تا توان قدرت 197 اسب بخاری در محدوده 5500 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 290 نیوتن متری در محدوده 2000 دور بر دقیقه در این سدان نیز شاهد باشیم که عدد مناسبی برای یک سدان 1344 کیلوگرمی محسوب می‌شود. اگر به مشخصات کارخانه اعتقاد داشته باشید، بنا به ادعای تولیدکننده این خودرو می‌تواند در 6 ثانیه به صد کیلومتر در ساعت برسد.

آریزو 6 GT

از نظر عملکری آریزو 6 GT احساس کاملاً متفاوتی دارد، عمده این موضوع به خاطر جعبه‌دنده جدید و متفاوت خودکار 7 سرعته با دو کلاچ تر است که بر روی این خودرو نصب شده و جایگزینی به حق شایسته برای گیربکسCVT بی هیجان است. علاوه بر این، دسته‌دنده‌های شیفتر پشت فرمان نیز وجود دارد که به ایجاد حال و هوای اسپرت کمک می‌کنند. این خودرو در سبقت‌گیری‌ها نسبت به آریزو 6 پرو استاندارد به دلیل گشتاور بالاتر و حالت GT Boost که واکنش به پدال گاز را تیزتر می‌کند، سریع‌تر است. تمام این‌ها قطعاً شادابی بیشتری را به عملکرد این خودرو جدید فونیکس اضافه می‌کند، اما با 197 اسب بخار، فونیکس آریزو GT مطمئنا مانند یک خودروی اسپرت و مسابقه ای حرکت نمی‌کند، همانطور که در تست‌ عملی شتاب و در شهر تهران نتوانستیم در کمتر از 7.8 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسیم ولی همچنان خوب است!

نمای عقب با دیفیوزر جدید و البته خروجی های متاسفانه فیک اگزوز

خودرو جدید، فضای داخلی جدید

در فضای داخلی نیز همه چیز متفاوت شده است و به جای نمایشگرهای جدا از هم برای کنسول مرکزی و پشت آمپر در آریزو 6 پرو، حالا آریزو 6 GT از یک صفحه نمایش یکپارچه تشکیل شده از دو مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی در وسط و مایل به راننده بهره می‌برد. سیستم سرگرمی از طریق اپل کارپلی و اندروید اتو با دستگاه‌های موبایل همگام‌سازی می‌شود. برای علاقه‌مندان به گجت‌ها، دو پورت USB در جلو و یکی در عقب و همچنین یک سوکت ۱۲ ولتی وجود دارد.

انتخابگر دنده از کراس اوور فونیکس FX قرض گرفته شده است. در بخش‌های مختلف این خودرو خطوط تزئینی قرمز رنگ و با دوخت‌های کنتراست متضاد و همچنین کمربند ایمنی در رنگ نارنجی جذاب به چشم می‌رسد. هنگام رانندگی آریزو 6 GT ، آنقدرها ساکت نیست – صدای موتور خوب شنیده می‌شود، اما نویز آیرودینامیکی به خاطر شیشه‌های جلو که ۴ میلی‌متر ضخامت دارند، کاهش یافته است.

نشستن روی صندلی راننده این خودرو از همان ابتدا احساس راحتی دارد و باید از ارگونومی خوب و صندلی راحت با تنظیمات الکتریکی صندلی شش جهت تشکر کنیم. اصولاً، سفر کردن به عنوان مسافر عقب هم بد نیست، خوشبختانه فضای کافی برای پاها و سر وجود دارد. دریچه هوای جداگانه‌ای برای بخش عقب در نظر گرفته شده و به این معنی است که در هوای گرم و سرد فضای مطبوعی برای سرنشینان عقب ایجاد می‌شود.

فضای داخلی جدید آریزو 6 GT

خودروی آریزو 6 GT اکسلنت امکانات رفاهی و ایمنی فراوانی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد .این خودرو مجهز به قفل مرکزی و سیستم قفل خودکار درب‌ها است که امنیت سرنشینان را تأمین می‌کند. همچنین دارای سیستم کروز کنترل تطبیقی است که سرعت خودرو را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

چراغ‌های جلو و عقب LED باعث می‌شود راننده دید بهتری در شب داشته باشد. چراغ‌های روشنایی روز نیز ظاهر خودرو را زیباتر کرده‌اند. چراغ مه‌شکن جلو و عقب برای دید بهتر در شرایط آب و هوایی نامساعد به کار رفته است. صفحه کیلومتر دیجیتال و صفحه نمایش 10 اینچی که سیستم ناوبری نیز دارد، اطلاعات لازم را به راننده ارائه می‌دهند. سیستم صوتی با 6 بلندگو و امکان اتصال بلوتوث، سرگرمی سرنشینان را فراهم می‌کند.

صندلی‌های برقی قابل تنظیم در 6 جهت و مجهز به گرمکن و خنک‌کن، آسایش سرنشینان را تأمین می‌کنند. وجود شارژر بی‌سیم، پورت‌های USB و سانروف برقی از دیگر مزایای این خودروست. همچنین ویژگی‌هایی مانند سیستم ورود و استارت بدون کلید، کنترل از راه دور و دوربین دنده عقب، ایمنی و راحتی سرنشینان را افزایش داده‌اند.

صفحه کیلومتر دیجیتال و صفحه نمایش 10 اینچی

جدول مشخصات فنی آریزو 6 GT اکسلنت

عنوان توضیحات
حجم موتور 1.6 TGDI
نوع گیربکس 7 WDCT
تعداد سیلندر 4
حداکثر قدرت موتور 197 Hp
حداکثر گشتاور 290 N.m
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
استاندارد آلایندگی Euro V
تعویض دنده برقی
Eco - Normal - GT Boost حالت رانندگی
Bosch ESP 9.3 ESP
ابعاد (میلی متر) 4680*1825*1490
فاصله محوری (میلی متر) 2670
وزن خالص (کیلوگرم) 1344
ظرفیت فضای بار (لیتر) 482
ظرفیت باک بنزین (لیتر) 48
سیستم تعلیق جلو MacPherson
سیستم تعلیق عقب Torsion Beam
ترمز پارک برقی و اتوهلد
رینگ 17اینچ آلومینیومی
چرخ زاپاس نوع T

نمای جذاب جلویی شبیه آریزو 6 GT به محصولات لکسوس

تجربه رانندگی

از لحاظ کنترل‌پذیری عملکرد آریزو 6 GT واقعاً متفاوت است. این سدان به فنرهایی با سختی 21٪ بیشتر و کمک‌فنرهایی با تنظیمات اسپرت تجهیز شده است. کالیبراسیون‌ها در فرمان نسبت به سدان آریزو 6 پرو استاندارد تغییر کرده‌اند. به طور کلی با این خودرو به صورت جمع‌وجورتری می‌توان رانندگی ‌کرد، تاب‌خوردگی کمتری در حین حرکات ناگهانی وجود داشت و در عین حال نرمی سواری نسبتا تحت تاثیر قرار نگرفته بود. اما البته، آن قدری که انتظار می‌رود حال هوای عجیب ورزشی در اینجا وجود ندارد و ارتفاع خودرو از زمین تغییر نکرده است (160 میلی‌متر) و شکل و شمایل ورزشی خوابیده یک خودرو اسپرت در اینجا دیده نمی‌شود. استفاده از سیستم تعلیق تورشن بیم در عقب را می‌توان یک ضعف در سیستم تعلیق این خودرو دانست و برای عملکرد بهتر می‌توانست با سیستم مولتی لینک جایگزین شود.

آریزو 6 GT با بالاترین سطح تجهیزات کمک‌ رانندگی سطح 2 خودران عرضه می‌شود. شرکت آریزو موتور برای مدل GT سدان آریزو 6، تجهیزات پیشرفته سیستم خودران سطح 2 یا ADAS را به کار برده است. این سیستم شامل ویژگی‌های از جمله LDWهشدار خروج از خط ، LKA کمک نگهداری در خط، BSD سیستم تشخیص نقطه کور ، LCAکمک تغییر خط، ACC کروز کنترل تطبیقی،ICA کمک کروز کنترل در ترافیک ،FCW هشدار برخورد جلو، RCW هشدار برخورد عقب، AEB ترمز اضطراری خودکار، TJA دستیار ترافیک سنگین، RCTA هشدار برخورد ترافیک عرضی عقب،IHC کنترل ترمز تپه و DOWهشدار خروج از درب است.

با بهره‌گیری از این سیستم‌های پیشرفته، آریزو 6 GT ایمنی و راحتی سرنشینان را به طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد و رانندگی را آسان‌تر می‌کند و البته آن را به یک سدان شهری شبیه می‌کند تا یک محصول اسپرت.

پیشرانه توانمند از نقاط قوت آریزو 6 GT

جمع بندی

در نبود خودروهای متنوع و سدان های روز جهان، خودرو آریزو 6 GT را می‌توان یک سدان جذاب، با حال و هوای اسپرت دانست که تا حدودی می‌تواند عطش طرفداران کم توقع(ناچارا) خودروها اسپرت در ایران را فرو بنشاند ولی خب همچنان جای خالی برندهای مطرح و سدان‌های اسپرت با شتابگیری‌های عالی و هندلینگ بی نظیرشان کاملا حس می‌شود و آریز 6 GT تنها می‌تواند یک قطره باشد در بیابان سوزان صنعت خودرو ایران.

در مسیر این سدان جدید، اعتبار و پشتیبانی برند مدیران خودرو اینجا نیز می‌تواند دیگر برگ برنده خودرو آریزو 6 GT باشد و با توجه به شرایط فروش اعتباری همیشگی مدیران خودرو شرایط برای خرید این خودرو هموارتر از سایر رقبای غیر اسپرت خواهد بود. این خودرو از لحاظ عملکردی احتمالا رقیب قابل توجهی برای کی ام سی J7 خواهد بود و برای مشخص شدن این موضوع باید تا زمان عرضه نهایی و قیمت‌گذاری منتظر باشیم.

33 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/7/10
چرا ناقص بود اون فیلم