موضوعات داغ

مقایسه دو نسل پرطرفدار از بی ام و سری 5

19 خرداد 1396
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده

مقدمه

بی ام و و سری ۵ از زمان عرضه ی اولین نسل خود در سال ۱۹۷۲ تا کنون یکی از پر طرفدارترین خودروهای سدان لوکس و اسپرت در بازار جهانی است. این خودرو تا کنون ۷ نسل مختلف را به خود دیده است که با نام های E12، E28، E34، E39، E60، F10 و G30 شناخته می شوند که البته نسل آخر آن هنوز به بازار داخلی کشورمان راه پیدا نکرده است. گرچه نسل اول این خودرو نیز در بین بی ام و دوستان طرفداران زیادی دارد اما پر فروش ترین و محبوب ترین اتاق آن در بازار ایران نسل پنجم و ششم این خودرو یعنی اتاق های E60 و F10 هستند. اتاق E60 در بازار ایران خوشبختانه با تنوع زیادی از نظر تعداد موتورهای انتخابی عرضه شد اما نسل ششم به دلیل محدودیت شماره گذاری خودروهای دارای حجم موتور بالا تنها با ۳ کد در بازار ایران موجود است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این دو سدان محبوب آلمانی.

طراحی خارجی

اتاق E60 در بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ بر روی خط تولید قرار داشت. این مدل را باید پایه گذار طراحی نوینی در محصولات بی ام و دانست که قیافه ای کاملا قرن بیست و یکمی داشته و المان های طراحی آن که پرداخته ی ذهن تیم طراحانی بود که رهبری آنها به عهده ی طراح مشهور آمریکایی کریس بنگل بود در سایر محصولات بی ام و نیز مورد توجه قرار گرفتند. این خودرو در زمان خود نیز نمایش دهنده ی نوآوری های بسیاری چه از نظر فنی و چه از نظر امکانات رفاهی بود. در نگاه کلی نسل پنجم سری 5 دارای طراحی کاملا اسپرت است و بر عکس مرسدس بنز هم عصر خود یعنی E کلاس W211 که طراحی لوکسی داشت اما بی ام و بیشتر به یک طرح پویا و جذاب فکر کرده است. در نمای جلویی چراغ های حالتی خشن دارند و در داخل آنها دو دایره به عنوان چراغ های روشنایی در روز کار گذاشته شده اند که بر خلاف خودروهای امروزی رنگ آنها زرد است. نوار بالایی نیز هم به عنوان چراغ راهنما و هم به عنوان بخشی از چراغ های اصلی کاربرد دارد. جلوپنجره ی کلیوی شکل دو تکه نیز که دهه هاست به عنوان امضای طراحی بی ام و شناخته می شود در این مدل پابرجاست. سپر جلو نمای ساده ولی کاملا بی نقصی دارد و دو پروژکتور گرد را درون خود جای داده است. البته این سپر در مدل قدرتمند M5 متفاوت بوده و دارای ورودی های هوای بزرگ تری است. در نمای جانبی نیز باید به طراحی استادانه ی ستون C و درب عقبی اشاره کرد. گلگیرها نیز کمی پف کرده هستند و یک خط جانبی از چراغ جلو تا چراغ عقب بر روی بدنه وجود دارد. نحوه ی اتصال ستون A به کاپوت و محل اتصال درب صندوق عقب به ستون C نیز از بخش هایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. نمای عقبی E60 شاید کمی ساده تر از چیزی باشد که از بی ام و انتظار می رود به خصوص که سپر عقبی تنها محل جایگیری دو عدد شب رنگ و خروجی اگزوز دوگانه ی است اما طرح کلی فوق العاده بی نقص بوده و همچنان تازگی خود را حفظ کرده است. طراحی نیز به طوری هوشمنادانه انجام شده است تا پهنای خودرو بیشتر از آنچه هست به نظر برسد.

اما به اتاق F10 می رسیم. خودرویی کاملا متفاوت در مقایسه با نسل قبلی که البته طراحی آن در مقایسه با زمان خود متداول تر است و آن غوغایی که E60 با طرح خود به پا کرد در مورد F10 اتفاق نیفتاد. طراحی F10 عضلانی است و در نمای جلویی نیز همان جلوپنجره ی کلیوی معروف دیده می شود و البته به دلیل اینکه خودروی مورد آزمایش ما دارای بدنه ی M Package بود سپرهای آن شبیه به مدل M5 بوده و نمایی کاملا اسپرت دارند. در نمای جانبی درها شبیه به نسل قبلی هستند ولی خط جانبی خودرو در بخش جلو شروع به محو شدن می کند و هرچه به سمت عقب می رویم این خط برجسته تر می شود که به عضلانی تر دیده شدن نمای خودرو کمک کرده است. نمای عقبی اوج هنر طراحان F10 است و تمامی بخش ها از صندوق بار گرفته تا چراغ های عقبی بسیار زیبا و چشم نواز طراحی شده اند هرچند هیچ اثری از نسل قبلی را در طراحی این نسل نمی توان یافت اما شبرنگ های حاشیه ی سپر نیز به ارتفاع بالاتری منتقل شده اند و در زیر سپر نیز یک بخش به رنگ مشکی است که خروجی های اگزوز نیز در آنجا قرار دارد.

نمای داخلی

نسل پنجم سری ۵ تنها در بخش بیرونی خود نبود که نوآوری های بسیاری را به نمایش گذاشت بلکه در نمای داخلی نیز این خودرو یک طراحی بسیار مدرن و کارآمد را ارائه می دهد که مهم ترین آن قطعا وجود سیستم iDrive است که جوی استیک آن بر روی کنسول مرکزی و نمایشگر مربوط به آن نیز در قسمت بالایی داشبود قرار گرفته است. ارگونومی کابین عالی است و راننده ضمن اینکه دید بسیار خوبی در تمامی جهات دارد دسترسی خوبی نیز به امکانات و تجهیزات خودرو دارد. آمپرهای عقربه ای این نسل سادگی و البته اصیل هستند. فضای داخلی نیز از نظر فضای پا و سقف خوب و جادار است و حتی سرنشینانی با قد ۱۸۰ نیز احساس ناراحتی در این خودرو نخواهند داشت. فرمان سه شاخه ی اسپرت نیز خوش دست است و زیبایی کابین را دو چندان کرده است.

با ورود به کابین F10 اما خود را در فضایی تنگ تر خواهید یافت که بخشی از این کوچکی فضا به دلیل بزرگ تر شدن سایز صندلی ها و داشبورد است. طراحی داخلی اسپرت تر شده است و پشت آمپرها نیز از نوع عقربه ای به دیجیتالی تغییر پیدا کرده اند. غربیلک فرمان نیز در این مدل با مدل M5 مشابه است اما مدل های ساده نیز در بازار موجود هستند که دارای غربیلک فرمان ساده هستند. کنسول مرکزی درای ارتفاع بالایی است و دسته دنده ی الکترونیکی زیبای بی ام و را در کنار جوی استیک سیستم iDrive در خود جای داده است. در این مدل از تیپ پریمیوم است دسته دنده و جوی استیک از جنس سرامیک هستند. کنسول مرکزی نیز شاید در مقایسه با خودروهای امروزی کمی تعداد بیشتری کلید داشته باشد اما کوچک ترین بی نظمی در چینش آن ها انجام نشده است و چیدمان کابین کاملا اصولی و در عین حال زیبا است.

امکانات رفاهی و ایمنی

سری پنج E60 مذکور نمونه ی نسبتا کاملی بود و به امکاناتی چون گرمکن صندلی های جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی ها، چراغ های زنون، یستم کنترل پایداری (DSC)، سیستم فرمان فعال، تهویه ی مطبوع خودکار دوگانه، کروز کنترل، چراغ شور، سانروف برقی، سیستم کنترل کشش، تودوزی چرمی و سنسور پارک جلو و عقب مجهز است. از نظر ایمنی نیز این خودرو با داشتن شش عدد ایربگ موفق به دریافت چهار ستاره ی ایمنی از موسسه ی EuroNCAP شده است.

سری پنج جدیدتر F10 مورد آزمایش از تیپی است که با نام پریمیوم در بازار عرضه کرد. این خودرو مجهز به سیستم کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار بین خطوط، سیستم نمایشگر سربالا (HUD)، دنده ی پشت فرمان، صندلی های برقی جلو با حافظه ی صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، تهویه ی خودکار مجزا برای هر چهارسرنشین، پرده ی شیشه های عقبی، مانیتور عقب، سیستم دید در شب، سیستم پارک خودکار، درب صندوق عقب برقی، سیستم صندوق پران هوشمند،پشت سری های فعال، سیستم کمکی ترمز، ۶ عدد ایربگ، کمربندهای ایمنی هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، سانروف برقی، چراغ های جلو از نوع LED هوشمند، سیستم تشخیص علائم جاده، وکیوم در، اتوهلد، ترمز پارک الکترونیکی، سیستم هشدار عابر پیاده، دوربین های دید جانبی، سیستم ترمز اضطراری و سیستم استاپ/استارت است. این خودرو نیز توانسته است از یورو NCAP پنج ستاره ی ایمنی کامل را دریافت کند و جالب تر این است که بدانید این خودرو در تست تصادف توانسته نمره ای بالاتر از مرسدس بنز E کلاس هم نسل خود دریافت کند.

مشخصات فنی

بی ام و سری پنج نسل پنجم در بازار کشورمان با تنوع مناسبی عرضه شد و این خودرو را می توان در کدهای 520i، 525i، 530i و 540i در بازار مشاهده کرد. مدل مورد آزمایش ما از کد 525i که البته روی صندوق آن 530i نوشته شده بود. این خودرو مجهز به موتور ۶ سیلندر خطی به حجم 2.5لیتر است که از نوع تنفس طبیعی بوده و در بین موتورهای بی ام و با کد M54B25 شناخته می شود. این موتور مجهز به دریچه ی گاز با کنترل الکترونیکی است که از موتور 12 سیلندر M73 با عاریت گرفته شده است. بلوک و سرسیلندر این موتور تماما از آلومینیوم ساخته شده اند و سرسیلندر خودرو از نوع DOHC یا دو میل سوپاپ در بالا است. این موتور شاید کمی قدیمی باشد اما به یاد داشته باشید که نام بی ام و در میان است و این موتور نیز همانند سایر موتورهای این کمپانی به فناوری های بسیاری مجهز شده است. هر دو میل سوپاپ هوا و دود این موتور به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها موسوم به ونوس (VANOS) مجهز هستند که کارایی موتور را در دورهای بالا افزایش می دهد. همچنین بر عکس بسیاری از خودروها که بخارات روغن به مانیفولد هوا هدایت و از آنجا برای سوختن به داخل موتور می روند، بی ام و در این موتور از سیستمی به نام (OSV) استفاده کرده است که بخارات روغن را دوباره به شکل مایع درآورده و به کارتل روغن باز میگرداند. این موتور ظرفیت روغن ۶.۵ لیتری دارد که باید حتما توجه داشته باشید که به هیچ وجه بیش از این میزان روغن درون موتور ریخته نشود. میزان تبخیر و مصرف روغن نیز ۱ لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر است و برای کارکرد بهتر موتور پیشنهاد شده است تا از ویسکوزیته ی 5W-30 و یا 5W-40 استفاده شود. ترموستات نیز در این موتور از نوع برقی است که عملکرد دقیق تری در مقایسه با ترموستات های مکانیکی دارد. موتور M54 جزو موتورهای بسیار قابل اعتماد بی ام و است و در صورت استفاده ی صحیح عمر بالایی دارد. تایمینگ این موتور از نوع زنجیری است و عمر تعریف شده برای زنجیر تایم آن حداقل ۱۶۰ هزار کیلومتر است و حتی بعد از این کیلومتر نیز به ندرت پیش می‌آید که مشکلی در سیستم تایمینگ موتور پدید بیاید. همچنین در این موتور از سیستم مانیفولد متغیر هوای بی ام و به نام (DISA) استفاده شده است که بسته به دور موتور می تواند طول مانیفولد هوا را تغییر دهد. یکی از مواردی که پیشنهاد می شود در هنگام خریداری خودرویی با این موتور چک کنید عدم وجود نشتی روغن در اطراف شمع ها و یا در بخش درب سوپاپ است.

سپس به سراغ 528i میرویم، خودرویی که مجهز به موتور ۲ لیتری توربو با کد N20 است. این موتور از سال ۲۰۱۱ وارد بازار شد و به مدد استفاده از توربوشارژر و چند فناوری دیگر که بدانها خواهیم پرداخت می تواند قدرت و گشتاوری در حد موتورهای شش سیلندر ۳ و یا ۳.۵ لیتری را ارائه دهد. این موتور به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است به این معنا که انژکتورها مستقیما در سرسیلندر قرار دارند. گرچه استفاده از این سیستم به کاهش مصرف سوخت و افزایش جزیی قدرت موتور است اما باید توجه داشت که رانندگی دور پایین با چنین خودروهایی در مدت طولانی می تواند سبب جرم گرفتگی در اطراف سوپاپ هوا شود. دلیل این جرم گرفتگی این است که در خودروهای MPI معمولی انژکتورها در پشت سوپاپ هوا قرار دارند و بدین ترتیب سوخت در هنگام عبور از سوپاپ هوا سوپاپ را شستشو داده و پاک می کند اما در خودروهای GDI سوخت با بخش پشتی سوپاپ هوا ارتباطی ندارد و همین مورد سبب رسوب کربن در این بخش ها می شود. البته این ایراد مختص به بی ام و نیست وهمه خودروهای مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت در معرض آن قرار دارند. البته این اتفاق در زمان طولانی پیش می آید ولی بالاخره این بهایی است که باید برای مصرف سوخت کمتر، قدرت بیشتر و آلایندگی کمتر بپردازیم. N20 نیز بر روی هر دو میل سوپاپ هوا و دود خود به (VANOS) مجهز است. این موتور دارای ۴ سوپاپ در هر سیلندر است و سوپاپ های اگزوز آن با سدیم پر شده اند تا عملکرد بهتری داشته باشند. بر روی این موتور عبارت Twin Power به چشم می خورد که به معنای استفاده از توربوشارژرهای (Twin Scroll) است. در این نوع توربوشارژرها یک مجرای مجزا برای سیلندرهای ۱ و ۴ و یک مجرای مجزا برای سیلندرهای ۲ و ۳ تعبیه شده است تا عملکرد توربوشاژر بهبود یافته و کمترین تاخیر یا لگ را داشته باشد. دیگر تکنولوژی که در موتور N20 به کار رفته است سیستم لیفت متغیر سوپاپ ها است که کمپانی بی ام و آن را با نام (Valvetronic) مورد استفاده قرار می دهد. این سیستم ضمن تاثیری که در افزایش قدرت و گشتاور موتور به خصوص در دورهای میانی دارد به عنوان دریچه ی گاز نیز عمل می کند و در حقیقت این میزان لیفت یا پیشروی سوپاپ ها است که میزان دور موتور را تنظیم می کند و دریچه ی گاز در این خودرو تنها به عنوان یک سیستم Backup و برای مواقع خرابی Valvetronic نصب شده است. با تمام این اوصاف موتور 528i می تواند ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون متر گشتاور را تولید کند.

تجربه ی رانندگی

کار را با 525i آغاز می کنیم که کارکردی بیش از 120 هزار کیلومتر دارد. موتور همچنان سرحال است و تاخیری در گاز خوردن آن مشاهده نمی شود. گیربکس شش دنده ی 6HP نیز که ساخت کمپانی مشهور ZF فردریش‌ هافن است عملکردی بی نقص دارد به طوری که کمتر نیازی به استفاده از حالت تیپ ترونیک خواهید داشت. سیستم تعلیق نیز در این خودرو عملکردی نرم و رضایت بخش دارد البته در مدل هایی که به لاستیک ران فلت مجهز هستند سواری کمی خشک است. هندلینگ خودرو به واسطه ی تقسیم وزن ۵۰:۵۰ بسیار عالی و رضایت بخش است که در این بین حفاظت خوب صندلی ها نیز سبب خواهد شد تا لذت بیشتری از این خودرو در سر پیچ ها ببرید. عملکرد فرمان نیز بسیار دقیق است به طوری که پس از رانندگی با این خودرو دیگر سری ۵ برایتان تبدیل به معیاری در خصوص سیستم فرمان می شود. عملکرد سیستم ترمز خوب است و در شرایط بحرانی کاملا می توانید روی آن حساب باز کنید. شتاب خودروی مورد آزمایش که بیش از ۱۰ سال عمر دارد همچنان راضی کننده است و عددی زیر ۱۰ ثانیه به دست آمد اما در سرعت های بالا کمی افت گشتاور احساس می شود که باید گفت کسانی که خیلی اهل گاز دادن و رانندگی با سرعت های بالا هستند بهتر است مدل 530i را با قدرت 272 اسب بخاری انتخاب کنند.

پس از 525i به داخل 528i می رویم، جایی که کمبود فضا در مقایسه با نسل قبلی کاملا محسوس است. راننده در ارتفاع پایینی قرار دارد و این در حالی است که ضعفی در خصوص دید اطراف وجود ندارد. حتی این روزها که دیگر کاپوت بسیاری از خودروها را به خاطر طراحی آیرودینامیک آنها نمی توان دید اما در اتاق F10 کاپوت خودرو نیز قابل رویت است. فرمان M که از چرم بسیار مرغوبی ساخته شده است فوق العاده خوش دست بوده و در پشت آن نیز دو عدد شیفتر برای تعویض دنده وجود دارند. ابتدا حالت رانندگی را در حالت نرمال قرار می دهیم و دنده را در D گذاشته حرکت می کنیم. خودرو بیصدا تر از نسل قبل شده است و کابین آرامش بیشتری دارد. در شروع حرکت تا دور موتور ۲ هزار دور تاخیر جزیی در عملکرد سیستم توربو حس می شود که دلیل آن را باید در کیفیت نا مناسب سوخت جستجو کرد. اما با دور گرفتن موتور شتابگیری قدرتمند خودرو آغاز شده و کاملا شما را در صندلی فرو خواهد برد. گیربکس این مدل ۸ دنده ی اتوماتیک است که همانند نسل قبلی ساخت کمپانی ZF است و با نام 8HP شناخته می شود. این گیربکس تنها ۸۷ کیلوگرم وزن دارد و سرعت تعویض دنده ی آن تنها ۲۰۰ میلی ثانیه است. ضمن اینکه دارای قابلیت تعویض دنده به صورت غیر خطی نیز است و به گفته ی سازنده اش در شرایط خاص می تواند حتی از دنده ی ۸ به ۲ معکوس بکشد. این گیربکس حتی در مدل های ۱۲ سیلندر بی ام و نیز مورد استفاده است و حداکثر گشتاور ورودی قابل تحمل آن ۷۰۰ نیوتون متر است. شتاب گیری خودرو تا سرعت ها بالا ادامه دارد و خیلی راحت تر از آنچه فکر کنید عقربه ی سرعت سنج از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز عبور خواهد کرد. حداکثر سرعت خودرو نیز همانند بسیاری از آلمانی ها روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. هندلینگ 528i سر پیچ ها عالی است و پشت فرمان آن اعتماد به نفس بالایی خواهید داشت در یک مورد با سرعت ۱۸۰ کیلومتر وارد یک خروجی بزرگراه شده و خودرو بدون کوچکترین مشکل و انحرافی به راحتی پیچ را طی کرد. حداکثر کشتاور این موتور در بازه ی ۱۲۵۰ دور تا ۴۸۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است و همین مورد سبب شده تا بتوانید بیشتری استفاده را از قدرت موتور کنید. اگر حالت رانندگی را در وضعیت اسپرت قرار دهید نوع آمپرها عوض شده و رنگ آنها به قرمز تغییر پیدا می کند. در این حالت واکنش های سیستم فرمان، گیربکس و دریچه ی گاز تیزتر شده خودرو عملکرد خشن تری را به نمایش خواهد گذاشت. یک وضعیت اسپرت پلاس نیز وجود دارد که با فعال کردن آن تمامی سیستم های کمکی اعم از کنترل پایداری و کنترل کشش خاموش می شوند. البته با توجه به قیمت بالای ۴۰۰ میلیون تومانی این خودرو بهتر است کمتر از این حالت استفاده کرد تا مبادا حادثه ای پیش بیاید.

سیستم تعلیق سری ۵ اتاق F10 از نوع دوبل جناغی در جلو و مستقل مولتی لینک در عقب است و با وجود اینکه 528i مورد آزمایش دارای لاستیک های ران فلت بود اما همچنان سواری آن آرام و کم تنش ارزیابی شد. البته نباید نرمی لکسس GS و یا بنز E کلا س را از این خودرو انتظار داشت. ترمزها هم گرچه عملکردی خوب در مقایسه با وزن خودرو دارند اما به پای بنز E نمی رسند و در سرعت های بالا گاهی احساس می کنید که کاش سیستم ترمز قوی تری روی این خودرو نصب بود البته این به معنای ضعیف بودن ترمزها نیست بلکه خودرو را با رقبایش مقایسه می کنیم. سری ۵ جدید به سیستم لانچ کنترل نیز مجهز است و برای استفاده از آن باید ابتدا خودرو را در وضعیت اسپرت قرار داده و سپس پدال گاز و ترمز را به مدت ۳ ثانیه تا انتها فشار دهید. در این وضعیت یک علامت پرچم در پشت آمپر ظاهر شده و به شما اطلاع می دهد که لانچ کنترل فعال است. با استفاده از لانچ کنترل شتاب صفر تا صد کیلومتر خودرو دقیقا ۱ ثانیه بهتر شد به طوری که در حالت عادی شتاب 528i کمی کمتر از ۸ ثانیه بود اما با استفاده از لانچ کنترل شتاب خودرو به زیر ۷ ثانیه می رسد. باید توجه کنید که استفاده ی مداوم و پیاپی از لانچ کنترل می تواند سبب آسیب دیدگی گیربکس شود. در روز تست یک دستگاه جنسیس سدان نیز حضور داشت که در رقابت درگی که بین این دو خودرو داشتیم جنسیس با وجود قدرت و گشتاور بیشتری که در مقایسه با 528i دارد اما نتوانست از س بی ام و بر بیاید که یکی از دلایل آن قطعا گیربکس بهتر بی ام و است. این ویدیو را می توانید در زیر مشاهده کنید.

یک حالت رانندگی نیز با نام Eco وجود دارد که با فعال کردن آن آمپرها به رنگ آبی درمی‌آیند. دور موتور سنج نیز محو شده و به جای آن یک نمایشگر شارژ و قدرت ظاهر می شود. در این حالت خودرو کمترین مصرف سوخت را خواهد داشت و در آزمایشی که ما داشتیم با ۳ سرنشین و در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت مصرف خودرو چیزی در حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر بود. سیستم کروز کنترل هوشمند خودرو نیز عملکرد بسیار جالب دارد و سرعت خودرو را بر اساس سرعت ترافیک موجود تنظیم می کند. همچنین از روی فرمان می توانید میزان فاصله ای را که خودرو باید با خودروی جلویی رعایت کند را تنظیم کنید و اگر خودرویی بر سر راهتان باشد سیستم به شما اخطار داده و در صورتی که واکنشی نشان ندهید سیستم ترمز اضطراری وارد عمل شده و خود مستقلا اقدام به ترمزگیری با حداکثر توان می کند. در هنگام فعال شدن ترمز اضطراری کمربندهای ایمنی نیز سفت تر می شوند. راننده اطلاعاتی از جمله سرعت، سرعت کروز و اطلاعات سیستم صوتی را می تواند با استفاده از سیستم نمایشگر سربالا بر روی شیشه ی جلو مشاهده کند. امکان تنظیم ارتفاع و میزان نور سیستم HUD نیز وجود دارد. صحبت از سیستم صوتی و تنظیمات شد. ابتدا باید اشاره کنیم که سیستم صوتی از برند مشهور هارمن کاردون است و در زیر صندلی های جلو دو عدد ساب ووفر نصب شده اند که کیفیتی مثال زدنی دارند. بسیاری از تنظیمات خودرو را نیز می توان با همین سیستم iDrive و از منوهای مربوطه انجام داد. حتی می توانید نوع گرافیک آمپرها، نورپردازی داخل کابین و بسیاری تنظیمات دیگر را از همین قسمت انجام دهید. در مدل های فول 528i یک منوی Sport Display موجود است که اسب بخار و گشتاور را به صورت لحظه ای گزارش می هد. اگر یادتان باشد در بالا اشاره کردیم که خودروهای بی ام و دارای سیستمی به نام OSV هستند. این سیستم در محیطی کاملا ایزوله کار می کند و به همین دلیل آب بندی صحیح واشر درب سوپاپ در خودروهای بی ام و از اهمیت بالایی بر خوردار است. دقیقا به همین دلیل است که محصولات بی ام و فاقد گیج روغن هستند تا آب بندی موتور به هم نخورد. بنابراین به جای آن یک سنسور نصب شده است و از طریق منوی iDrive می توانید سطح روغن موتور را چک کنید. در منوی سرویس می توانید میزان لنت و بسیاری موارد دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهید. امکانات این خودرو آنقدر زیاد است که به یک مقاله ی جداگانه نیاز دارد اما در کل می توان سری ۵ اتاق F10 را یک خودروی کامل دانست که به سختی می توان از آن ایراد گرفت، هرچند از هزینه های نگهداری بالای آن نیز نباید گذشت و اینکه موتورهای توربو به مراقبت هایی نیز نیاز دارند که اگر آنها را رعایت نکنید خودرو زودتر از آنچه فکرش را کنید به تعمیرگاه خواهد رفت و البته با توجه به در میان بودن نام بی ام و تعمیرات این خودرو به هیچ وجه ارزان نیستند.

در پایان از گروه خودروبانک لازم می داند از مالکان خودروها آقایان میلاد عطارد، دکتر مجتبی آیت اللهی و امین آیت اللهی و از همکاری فربد امینی و معین آیت اللهی در طول تست تشکر کند. در انتها شما را به مطالعه ی جدول مشخصات بی ام و 528i و 525i دعوت می کنیم.

مشخصات فني
مدلبی ام و 528iبی ام و 525i
پيشرانهچهار سیلندر خطی توربوشش سیلندر خطی تنفس طبیعی
حجم موتور1997 سی سی2494 سی سی
حداکثر قدرت245 اسب بخار در 5 هزار دور بر دقیقه189 اسب بخار در 6 هزار دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور350 نیوتون متر در 1250 دور بر دقیقه245 نیوتون متر در 3500 دور بر دقیقه
شتاب رسمي6.3 ثانیه7.9 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي6.6 لیتر در هر صد کیلومتر7.9 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1610 کیلوگرم1490 کیلوگرم
قيمتحدود 450 میلیون تومانحدود 130 میلیون تومان

89 عکس

نظرات کاربران

27 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/19
بی ام و 525i واقعا 130 میلیون تومنه؟!! یعنی تقریبا هم قیمت سانگ یانگ تیولی و مدل های ارزون تر نیسان جک و یکم گرون تر از رنو کپچر جدید! خب اگه اینجوره چرا بجای این ماشینا، 525i نمیخرن مردم؟
1396/3/20
چون خیلی ها دوست ندارن ماشین دسته دوم بخرن حتی ب ام و
و اینکه هزینه نگهداری و تعمیرات این ماشین با یک خودروی 130 میلیونی صفر قابل مقایسه نیست
1396/3/20
فرمایش شما صحیح اما دقت داشته باشید که الان این مدل بی ام و توی بازار تقریبا همگی حداقل بالای 150 هزارکیلومتر کار کردن که واقعا توجیه نداره خرید ماشینی که بالای 150 هزار کیلومتر کارکرده اونم تو شرایط فعلی کشور که تحریم هستیم و قطعات این خودروها بسختی گیر میاد.
1396/3/20
130 تومن مگه کارکرد زیر 50 هزارتا باشه. در حالت عادی بین 90 تا 110 بسته به تمیزی و رنگ دار بودنش قیمت داره. کسی هم نمیخره چون این ماشین بسیار پر استهلاک و پر هزینه است و با توجه به عمر ماشین هر هفته یه ارور پشت آمپرت روشن میشه که کلی باید خرجش کنی تا خاموش شه.
1396/3/20
سلام
چون يه ازرا رو ميشه با ٢٠٠ تومن سرويس دوره ايش كرد ولي يه بي ام و ٥٢٥ يا يه بنز ٢٨٠ خرجش ٥٠٠تا٦٠٠تومن خرج داره.تازه اگر مشكلي براش پيش بياد قطعاتشون خيلي گرونه مثلا پمپ هيدوليك اصلي بنز ٢٨٠با جرت و روغن ٢ميليون هزينه داره(تجربه شخصي)يا هركدوم از جك ها يا چرخدنده سقف پانوراماش دونه اي يك ميليون در مياد.درضمن بي ام و چون گشتاور موتورش بالا تره يازود تر از بنز بايد تعويض روغن بشه(معمولا براي بنز ٦،٧ هزارتاس ولي بي ام و ٥ هزارتاس)يا روغن گرون تري بايد ريخت توش و بي ام و چون شتاب بالا تري نسبت به بنز هاي هم رده داره زود تر اوراق ميشه و موتورش نسبت به سرويس هاي دوره اي حساس تره و به خاطر مدل نسبتا پايينشون تو بازار كمتر ميخرن
پس هزينه نگه داري بالا،بازار دستدوم بد،افت قيمت زياد دليل نخريدن اينجور ماشينهاست
1396/4/8
اشکان جان،درسته که هم قیمت نیسان جوک و تیوولیه،ولی هزینه زیاد نگهداری و پیچیدگی سیستم فنی و الکترونیکی ماشین های آلمانی واقعا دردسرسازه،کمبود قطعه و تعمیرکار ماهر رو هم در نظر داشته باش،ماشینی که تعمیرگاه زیاد بره هم آدم ازش لذت نمیبره و همش یه استرسی داره،ماشین صفر یه چیز دیگس،درسته که امکانات و برند و پرستیژ بی ام و رو نداره،اما یه حس راحتی و اطمینان رو به ادم میده.
1396/3/19
فیلم درگ مربوط به درگ 528 و سنتنیال است اگر دقت کنید
1396/3/20
ماشا االا دقت . دمت گرم
1396/3/21
داداش اشتباه دقت کردی این جنسیس هست که آرم سنتنیال رو زده
1396/4/20
شما اگه دقت کنی میبینی که سنتنیال و 528 اصلا تو یک کلاس نیستند که بخوان با هم مقایسه بشن در ضمن اون ارم مال سنتنیال هم نیست بسیاری از سنتنیال های کشور هستن که ارم پشت خودرو را از هیوندا به خود ارم سنتنیال تغییر میدن (از جمله سنتنیال خودمون) اون ارم که شما دیدید مال سری جدید جنسیس هست که شامل جی 80 و جی 90 میباشد (در جواب اقا بهزاد عزیز ) در ضمن یکی از آشنایان ما 528 خریده ولی باتوجه به اب و هوا شمال توربو هاش آسیب دیده و هی ارور میده ماشین ولی 528 از نظر کیفیت و امکانات و راحتی چیزی کم نداره واقعا
1396/3/19
با سلام و خسته نباشید بابت مطالب و ویدیو های زیبایی که درست میکنید فک کنم تو فیلم درگ باید ۵۲۸ با جنسیس فیس لیفت ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۳ درگ میگذاشت نه با مدل های پایین تر اونجوری فک میکنم هم از نظر گیربکسی و هم از نظر توان موتوری به هم نزدیک تر بودن و رقابت واقعی تر بود .با تشکر از سایت خوبتون
1396/3/20
با سلام و تشکر از نظرتون.
انتخاب جنسیس 2013 قطعا همخوانی بیشتری داشت و منم با شما موافقم منتهی متاسفانه به کسی که این خودرو رو داشته باشه دسترسی نداشتم. اما حتما جنسیس 2013 با موتور GDI و گیربکس 8 دنده اش رقیب بهتری برای سری 5 محسوب میشه
1396/3/19
سلام
خرید بی ام و 525i کار عاقلانه ای هست الان؟!!!!
لوازم یدکی و در صورت تصادف جزیی و .... مشکل ساز خواهد بود؟؟؟
لطفا یکی توضیح بده ممنون
1396/3/19
سری 5 همیشه جزو محبوب ترین مدل های بی ام و تو بازار بوده و هست با نگاه جزئی به اون خیلی راحت میشه فهمید که تو همه بخش ها این خودرو باواریایی پیشرفت های خیلی زیادی نسبت به قبلش داشته...!!
اینجاست که میفهمیم ایرانخودرو و سایپا ما صدها سال ازشون عقب هستن...)))
1396/3/19
عالی بود ممنون
1396/3/19
مرسی از مطلب خوبتون...واقعا این ماشین شاهکار هست ولی جاداره یک نکته عرض کنم که این ماشین در زمینه ایمنی واقعا جز بهترین ها هست ولی در متن بالا گفته شده که از مرسدس ایی کلاس هم رتبه بالاتری در ایمنی گرفته در صورتی که در تستی که سازمان ایمنی بزرگراه های آمریکا انجام داده بالاترین رتبه برای مرسدس ایی کلاس و لکسس جی اس بوده و بعد ب ام و سری 5 علت هم حرکت داشبورد به سمت راننده و برخورد با زانوی راننده بوده که خیلی جزیی هست ولی در تصادف شدید منجر به آسیب به زانوی راننده یا سرنشین جلو میشه
1396/3/19
سلام
من مدت هاست پیگیر قیمت فول آپشن 530i 2017 هستم هر جا هم میپرسم جوابی نمیگیرم از نویسنده های این سایت خواهش میکنم اگر اطلاعات موثقی دارن با بنده در میون بگذارن ممنون میشم جوابمو بدید تشکر از شما
1396/3/20
سلام علی آقا...والا بنده با دفتر مرکزی پرشیا خودرو که صحبت کردم گفتن دقیق نمیتونیم بگیم ولی حدود 530 تا 580 قیمت میخوره بسته به نوع آپشن و حدودا آخر خرداد یا اوایل تیر هم فروشش آغاز میشه
1396/3/20
ب ام و 525 از سال 2005 با موتور سه لیتری و قدرت 218 اسب عرضه میشد که بیشتر مدلهای وارداتی از این نوع هستند
جالبه که شما مدل 2.5 لیتری که کمتر وارد شده رو بررسی کردین، که با این مدل هم آشنا شدیم
1396/3/20
درسته حق با شماست، مدل های 2018 اسبی مجهز به موتور 3 لیتری N52 هستند ولی مدل مذکور از سری های اول اتاق E60 بوده و به موتور 2.5 لیتری M54 مجهز است. البته جالبه بدونید که با وجود کارکرد بالا و عمر بیش از ده ساله ی خودرو اما موتور 2.5 لیتری بی ام و همچنان بسیار سرحال و گوش به فرمان بود و اصلا با 2.5 لیتری های 4 سیلندری که امروز تو بازار زیادن قابل قیاس نیست.
1396/3/20
آقا هزینه کارواش رو من حساب میکنم لطفا ماشین رو بشورید بعد تست کنید !!! در ضمن لطفا فیلم بزارید که کلی وقته نذاشتین سطح کیفی سایتتون واقعا افت کرده
1396/3/21
با سلام درمورد مقایسه و بررسی ان دو نسل واقعا مطلب مفید و جلبی بود ممنون از شما و سایت خوبتون
من به تازگی 530i 2009 با کارکرد 100 گرفتم باید بگم واقعا محشره قبل این از خودروهای کره ای سوناتا و ازرا داشتم و واقعا قابل قیاس نیست از همه احاظ میتونم بگم واقعا المان تموم کرده چه راحتی ،سواری قدرت سرعت امنیت و جذابیت در مورد هزینه ها شاید با یه انتخاب نادرست پشیمون بشین و ماشیین رو خرجی رو گیر بیارین ولی با تایید کارشناس و غیره میتونم بگم بهترین انتخاب به جای ماشین های مدل بالاتر کره ای و ژاپنیه
با تشکر
1396/3/24
واقعا مقاله خوبی بود لطفا بیشتر از این مقالات بذارید
1396/5/19
کیفیت رانندگی بی ام و یه چیز دیگس من مدل ۳۲۰ رو داشتم ولی چون هزینه نگهداریش سر سام آور و کمر شکن بود بعد ۳سال فروختم هزینه سرویس بی ام و وحشتناک بالاست الانم یه دونه سوناتا ۲۰۱۴ دارم ولی بی ام و یه چیز دیگه بود
1397/6/20
جنسیس قدیم هم باید تو دور 528 رو بگیره ، جنسیس 2012 که تو دنده 3 528 رو جا میذاره، ولی 525 الحق سرحال بود، خوب راه میرفت . در کل اگر هزینه های بی ام و برای کسی ملاک نباشه، هیچی لذت سواری اتاق 5 رو نداره. 528 واقعا، تکرار می کنم واقعا دوست داشتنیه، ولی من 530 e60 رو ترجیح میدم بخصوص اگر مدل Xi باشه. بحرحال با این وضعیت بنزین و ماشین توربو و هزینه ها، رای من با 530
1398/6/27
گزارش و مقایسه جالبی بود ، ولی در مورد اینایی که میگن بی ام و خرج داره و اینا ... من خودم یه مدل 2008 530 خریدم ، درسته یکم خرجش بیشتره ولی خوب ماشین خوب و قوی بخوای سوار بشی نمیتونی انتظار داشته باشی اندازه پژو و مزدا خرج داشته باشه که ،
ضمن این که اینجوریا هم نیست که هی بخواد ارور بده ،
تازه اگه این 525 توی تست 530 بود پا به پای جنسیس 3800 راه میرفت و شاید هم کمی بهتر !! تا تفاوت بازدهی موتور و گیربکس المانی و کره ای مشخص بشه
1398/11/13
با سلام به مدیریت محترم سایت خوب خودرو بانک و همه دوستان علاقمند به مقوله اتومبیل
ایکاش امروز هم مثل دوسال پیش که این مقاله چاپ شد قیمتها در همان رنج بود الان که 525i سالم 2005 کم کار بالای 300 و مدلهای 2007 و 2008 بالای 400 تومان و 2010 xi تا 600 هم رسیده . اما اینکه چرا برخی از مردم یک 530 مدل 2005 با 150یا 200 هزارتا کارکرد را با وجود هزینه ها به یک کره ای نو یا جدیدتر هم قیمت ترجیح میدن بنظر من اول بحث ایمنی و دوم لذت سواری و حس متفاوت بودن هست . ممکنه سالها بسلامتی از جاده چالوس بریم شمال و برگردیم تهران و نیازی به ترمز ناگهانی و یا فرمانپذیری و چسبندگی خودرو به جاده درحد اون چیزی که بی ام و در اختیارمون میذاره پیش نیاد اما خدای نکرده اگر یکبار پیش بیاد چه بسا حاضر میشیم همه چیزمون را بدیم و زمان به عقب برگرده و به هرقیمتی بی ام و را انتخاب کنیم تا موقع ترمز کردن در سرعت بیش از صد کیلومتر بجای اینکه منحرف بشیم یا دور خودمون بچرخیم در کوتاه ترین زمان و مسافت در امتداد جاده متوقف بشیم یا نظیر اتفاقی که برای خودم افتاد ، شب حوالی هتل گچسر نرسیده به نسا ناگهان دوتا سگ دویدند وسط جاده مجبور شدم با اون سرعت فرمان بیش از 90 درجه به راست توی شانه خاکی و بعد به چپ بدم و برگردم توی جاده بدون کمترین انحراف و لغزش ماشین با سرعت بالا اون شتاب جانبی را تحمل و جذب کرد و براحتی بحران را پشت سر گذاشت.
منظورم اینه که بقول قدیمی ها اتفاق یکبار می افته بنابر این باید آمادگی اش باشه شما اگر هزینه و بهای بیشتری برای بی ام و پرداخت میکنید اون اضافه بها در واقع قیمت ضریب بالاتر ایمنی و کنترل قویتر خودرو هست که غیر از حفظ جان شما و خانواده تون خود اتومبیل راهم حفظ میکنه و هزینه های تصادف را برای شما تقلیل میده و به حداقل میرسونه.
الان بشکرانه دردست بودن فن آوری های ساخت موتور اغلب کمپانی ها موفق به ساخت موتورهای با رندمان بالا شده اند و ارقام بالایی برای شتاب و سرعتهای بالا ارائه میکنند اما ضرب المثل خوب آمریکایی میگه : قدرت بدون کنترل قدرت نیست ، بلاست .