موضوعات داغ

ملاقات با بی ام و E30 کروک، کمیاب فوق جذاب باواریایی

28 خرداد 1396
عکس نویسنده
محمد حسین اخلاقی
نویسنده و عکاس

مقدمه

این بار به سراغ یکی از خاص‌ترین خودروهای آلمانی رفته‌ایم که شاید کمتر کسی توانسته باشد این خودرو را مشاهده کند. بی ام و 325 مدل 1991 با کد اتاق E30 که دارای سقف کروک می‌باشد. در ادامه توضیحات کامل در خصوص موتور و لوازم تیونینگ به کار رفته در این خودرو برایتان بازگو خواهم کرد تا بیشتر با این ژرمن خوش استیل آشنا شویم.

معرفی خودرو

کمپانی بی ام و علیرغم توقیف تولید سری 3 در مدل E30 و جایگزین کردن آن با مدل بالاتر یعنی اتاق E36 همچنان به تولید مدل‌های کروک E30 تا سال 1993 ادامه داد. به همین دلیل مدل‌های بالایی و تولیدات آخر این اتاق از نظر تکنولوژی نسبت به مدل‌های قبلی‌اش از برتری قابل توجهی برخوردار است. این تغییرات از جمله سیستم سوخت‌رسانی پیشرفته‌تر که باعث راندمان بهتر و سیستم تعلیق و زیربندی قوی‌تر که با توجه به بالا رفتن هندلینگ این اتاق زبان‌زد خاص و عام گردید و طرفداران بیشتری را به سمت خود جذب کرد. از نظر ظاهری هم می‌توان بزرگ‌تر شدن چراغ‌های عقب، تغییر نوع سپرها از جنس فلز به پلاستیک فشرده که ضمن مقاومت بیشتر از زیبایی چندین برابر برخوردار است.

مجموعه این تغییرات باعث شد که مدل‌های تولیدی سال‌های پایانی این نسل از جذابیت بیشتر برخوردار باشد و طرفداران بیشتری را به سمت خودش کشاند و به دلیل تولید محدود و سخت بودن دسترسی مردم به این سبک اتاق ضمن کمیاب بودن از محبوبیت خاصی میان مردم ایران و بی ام و سواران جهان است.

تغییرات فقط ظاهری و سیستم‌های برقی نیستند بلکه می‌توان به مواردی نظیر ECU کنترل‌کننده گیربکس‌های اتوماتیک که دارای حالت‌های اسپرت برای رانندگی خشن‌تر و اکونومی برای رانندگی آرام و مصرف سوخت پایین و شرایط برفی که برای جلوگیری از هرز زدن لاستیک و سر خوردن خودرو است، اشاره کنیم. یکی دیگر از سیستم‌ها ECU عیب‌یاب است که به راننده هشدار کمبود سطح خنک‌کننده روغن و آب و خرابی یا سوختگی سیستم روشنایی را می‌دهد. این خودرو علاوه بر این مجموعه تغییرات دارای لیست خیره‌کننده‌ایی از قطعات تیونینگ و اسپرت است.

بدنه و کابین

درب موتور و درب صندوق عقب با نمونه فیبرکربن ساخت کمپانی آمریکایی VIS RACING است که از وزن بسیار پایین‌تر نسبت به نمونه فابریکی برخوردار است و همچنین زیبایی فراوانی دارد.

در نمونه‌ای که با آن ملاقات داشتیم، تمامی ادوات متعلق به کروک سقف به طور فابریکی نو شده و از سایت اصلی کلاسیک کمپانی بی ام و تهیه و خریداری شده‌اند. همچنین متناسب با آن تودوزی هم به روزرسانی و نو شده که داخل خودرو کاملاً مشابه یک خودرو صفر کیلومتر شده و از ترکیب مطبوع چرم و جیر طبیعی استفاده گردیده است. نکته جالب در اتاق صندلی‌های جلو است که علاوه بر تنظیم 16 حالته مجهز به سیستم گرم‌کن نیز هستند.

قوای محرکه

به سراغ قلب تپنده‌اش می‌رویم که به صورت استاندارد باقی مانده ولی به طور کامل نو و سر حال شده‌اند. موتور در این خودرو دارای کد M20B25 می‌باشد که به مجهز به 6 سیلندر با حجم 2500 سی‌سی و سیستم سوخت پاشی انژکتوری است که به این موتور به گفتار خرچنگی ام گفته می‌شود. گیربکس اتوماتیک با قابلیت‌هایی که در بالا توضیح داده شد نیز وظیفه انتقال قدرت را انجام می‌دهد. این موتور دارای نسخه‌های مختلفی از 2 تا 2.7 لیتری بود که نسخه‌ای که در مقابل ما قرار دارد نسخه 2.5 لیتری آن است که در حالت استاندارد می‌تواند 169 اسب بخار قدرت و 222 نیوتون متر گشتاور را تولید کند. اگر به قدرت و گشتاور خروجی این موتور بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد که حتی با معیارهای امروزی نیز همخوانی دارد به طوری که امروزه و در سال 2017 نیز موتورهای 2.5 لیتری تقریباً قدرت و گشتاور مشابهی را ارایه می‌دهند.

سیستم تعلیق و ترمز گیری

سیسم تعلیق K SPORT که مجهز به حالت‌های تنظیم زاویه کمبر و کستر چرخ‌ها است و همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع و سفتی و نرمی کمک فنرها و همچنین دارای قابلیت ضربه‌پذیری DAMPING را هم داراست که یکی دیگر از آپشن‌های سیستم تعلیق می‌باشد.

تمامی قطعات ترمزگیری از جمله 4 عدد دیسک و کلیپر به طور کل BIG BRAKE شده که مجهز به دیسک‌های خنک‌شونده برند معروف K SPORT به همراه کلیپرهای 8 پیستونه برای چرخ‌های جلو و 6 پیستون برای چرخ‌های عقب است که امنیت و ثبات ترمز گیری را بیش از پیش به ارمغان میاورد.

در پایان از جناب آقایان برادران نیما و نوید نظرینیا برای در اختیار قرار دادن خودرو شان به خودروبانک تشکر می‌کنیم.

20 عکس

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/28
هنوز هم با گذشتن این همه سال از تولید این ماشین واقعا جذاب و دوست داشتنی هست.
1396/3/28
سلام
کاش یه فیلم هرچند کوتاه میگذاشتید، مطمعنا خیلی بهتر میشد
1396/3/29
بیا ببین این اپشن اپشن که می گن، چه زمانی بی ام و داشته
موقعی که کمپانی های چینی که هیچی،شاید کره ای ها هم وجود نداشتند
1396/3/29
بنظرم مونور رو هم با قطعات ام پاور تقویت کنند.
یه قرمزش رو هم تو یک کلیپ ایرانی دیدم.
1396/3/29
حیف این عروسک که....
این بنده خدا اگه ماشین باز بود موتور و محفظش انقدر کثیف نبود.
1396/3/30
مالك اين ماشين ساكن آمريكا هستن و اون جا يك نسخه ام پاور دقيقا مشابه همين ماشين از نظر چهره رو دارن و ماشين باز خوبي هستن دليل كثيف بون موتور اين هست كه بعد از زمان زيادي خواب بودن ما از پاركينگ خارج و عكاسي كرديم و بدنه رو كارواش برديم
1396/4/1
مارام عشقه ... من مدتهاست دنبال این انجور ماشینم اما پیدا نکردم از صاحب این ماشین تقاضا دارم اگر برای فروش بود حتما مرا خبر کند و هر کسی مدل ماشینو اطلاع دارد خبر بدهد وبعد میخواهم بدانم چندتا از این نوع وجود دارد در ایران برای فروش هم هست

1396/6/13
جالبه ؛ بعضی آ برای اینکه لگن های عهد بوقی ایشونو بفروشند پول میدن تا یه سایت پر بیننده براش تبلیغ کنه تا در آینده نزدیک شاهد مناقصه این لگن باشیم
1397/3/1
عزیزم مزایده نه مناقصه
شما لطف کن همون پراید هاچ بک سوار شو
1398/8/21
آقای ابولفضل ، فکر نکنم بتونن پراید سوار شن ، به نظرم امکانت اتوبوس های شهری رو زیاد کنن که باعث نشه کامنت های اینچنینی نوشته بشه.
1397/3/5
ميدون نيلي قيطريه
1397/12/21
سلام یه ب ام و ۳۲۰i کلاسیک مدل ۱۹۷۸
نقره ای دارم که فوق العاده تمییزه انژکتورم هست
عروسکه عروسک
فقط بخاطر خرید ملک میخوام برکتش کنم
قیمتهای مدنظرتون رو پیامک کنین
شروع قیمت از۴۸ میلیون تومن
اگه کسی هست که قدرشو میدونه تماس بگیره یا پیام بده ۰۹۱۰۰۷۷۶۵۴۳