موضوعات داغ

ملاقاتی کوتاه با فورد ماستنگ

4 مهر 1393

عکس: مهدی فلاح و نیما محمدزاده

نوشته: محسن آلطه

مقدمه

فورد ماستنگ را باید یکی از محبوبترین خودروهای جهان بدانیم، خودرویی که از سال 1964 میلادی عرضه شده و از همان اولین نسل محبوبیت زیادی بین دوستداران خودرو پیدا کرد. اولین نسل تا سال 1973 تولید شد و شاید باید گفت که هیچ کدام از دیگر نسلها نتوانستند آن شهرت را تکرار کنند و حتی نسل چهارم آن برای ده سال و بدون تغییری ادامه پیدا کرد. اما این اواخر فورد با معرفی نسلهای جدید سعی در زنده کردن یاد و خاطره مدلهای دهه شصت را دارد و تا کمی موفق هم بوده است.

این خودرو در بازار داخل بسیار طرفدار دارد و با رفتن به مناطق آزاد، که واردات این خودرو آزاد است، متوجه خواهید شد که بسیاری از آخرین مدلهای ماستنگ در خیابانها ویراژ میدهند و صدایشان خیابانها را به لرزه در میآورند. حال با توجه به محبوبیت بالای این خودرو، به منطقه آزاد بندر انزلی رفتیم و با یک نمونه مدل 2014 کروک مشکی رنگ ملاقاتی داشتیم.

طراحی

بی‌شک یکی از جذاب‌ترین خودروهای آمریکایی، فورد ماستنگ است. طراح منحصربفرد این خودرو از همان سال‌های اولیه طرفداران زیادی را به خود جذب کرد و حال پس از سال‌ها هنوز این طرح جذابیت‌های خود را دارد.

نمای خشمگین جلو به راحتی هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و بلافاصله شما را به یاد اسب‌های پرتوان داخل پیشرانه می‌اندازد. درپوش موتور بسیار کشیده و عضلانی است و بخوبی نشان دهنده قدرت داخل آن است. جلو پنجره همان روح طراحی مدل‌های معروف دهه 60 را دارد و حال به صورت مدرنی در جلوی ماستنگ قرار گرفته است. در وسط جلو پنجره نیز لوگوی ماستنگ قرار گرفته و در دو طرف آن چراغ‌های زیبا و جدی زنونی قرار گرفته‌اند.

نمای کناری، ساده کشیده و عضلانی است و خطوط ساده و منظمی در این قسمت قرار گرفته‌اند. یک خط از انتهای چرخ جلو شروع و تا چراغ عقب امتداد پیدا کرده و خط دیگری از ابتدای درب شروع شده و تا چرخ عقب بدون هیچ شکستی کشیده شده است.

از دیگر قسمت‌های طراحی این خودرو که کاملاً به طراحی مدل‌های قدیمی وفادار بوده است، نمای عقب ماستنگ است. همان سه چراغ عمودی ساده و قرمز رنگی که پیش‌تر در مدل‌های GT250 سال 1966 دیده بودیم و بعد از آن نیز در دیگر مدل‌ها مانند GT500 استفاده شده بود، حال به صورتی مدرن‌تر در نمای عقب ماستنگ 2014 نقش بسته است. بین دو چراغ نیز لوگوی ماستنگ جا گرفته و سپر عقب کشیده، ساده و بی‌روح است و دو طرف آن دو خروجی اگزوز قرار گرفته که شاید با توجه به پیشرانه قدرتمندی که روی آن نصب شده جای یک پکیج اگزوز و 4 خروجی برای آن خالی است.

اما همین دو خروجی صدایی را تولید می‌کنند که می‌تواند سر هر رهگذری را به سمت خودش برگرداند. برای همین تلاش کردیم تا کمی صدای غرش آن را دربیاوریم که در فیلم زیر می‌توانید صدای خشم این آمریکایی را بشنوید و از آن لذت ببرید:

همانطورکه می‌بینید نمونه مورد آزمایش ما مدل کروک است و همین باعث جذابیت بیشتر این خودرو می‌شود که باعث شده علاوه بر قدرت بسیار زیاد موتور از هوای آزاد نیز به راحتی استفاده کنید. باز و بسته شدن این سقف با فشردن یک دکمه به آسانی انجام می‌شود که در زیر می‌توانید فیلم بسته شدن سقف را مشاهده کنید:

کابین و امکانات

به محض وارد شدن به داخل خودرو، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند داشبورد دو تکه ماستنگ است که ما را به یاد اولین ماستنگ‌ها در دهه 60 میلادی می‌اندازد که فورد کماکان به آن طراحی وفادار بوده و طراحی داشبورد، کنسول میانی، غربیلک سه پره و کیلومتر شمار و دور موتور همگی در همان سبک و البته به صورت مدرن‌تری می‌باشد.

در کابین برخلاف بعضی از کروک‌ها مثل ب ام و Z4، دو صندلی در عقب نیز قرار دارد ولی آنچنان راحت و جادار نیستند و شاید برای افراد بلند قد اصلاً مناسب نباشند.

در داخل کابین می‌توان تجهیزاتی مثل کروز کنترل، بلوتوث، گیربکس 6 سرعته خودکار را دید ولی باید گفت با وجود اینکه سطح تجهیزات بکار رفته در این خودرو آنچنان بالا نیست ولی طراحی داخل کابین این آمریکایی آنچنان جذاب و نوستالژیک است که زیاد به دنبال استفاده از امکانات مختلف نخواهید بود و تنها از نشستن درون آن و رانندگی کردن با فرمان آن لذت خواهید برد.

پیشرانه

درپوش موتور را بالا می‌زنیم، یک پیشرانه غول‌پیکر 6 سیلندری به حجم دقیقا 3727 سی سی در دل این آمریکایی خوابیده که می‌تواند حداکثر 380 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه و 304 اسب‌بخار خشمگین را در 6500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار دهد تا با اشاره‌ای به پدال تمامی آن‌ها به سوی هر رقیبی حمله‌ور شوند و قدرت خود را به رخ بکشند. تمامی این اسب‌ها به وسیله گیربکس 6 سرعته خودکار نیروی خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کنند تا بتوانند به راحتی روی آسفالت نقاشی بکشند!

این نیروی تولید شده ماستنگ 4783 میلیمتری را تنها در 5.6 ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت می‌رساند تا خط و نشانی سخت برای اکثر خودروهای موجود در خیابان بکشد. شاید با این موتور حجیم فکر کنید که اشتهای این خودرو برای مصرف سوخت بسیار بالا باشد ولی باید گفت که مصرف ماستنگ در شهر 12.4 لیتر، در خارج از شهر 8.4 لیتر و به صورت ترکیبی 10.7 لیتر است که برای یک کروک 6 سیلندر 3.7 لیتری کاملاً راضی کننده است.

شاید با این نیرو شتاب‌گیری اولیه بسیار سریع و جذاب باشد ولی از این نکته نباید گذشت که شتاب ثانویه نیز بسیار خوب است و به راحتی می‌توانید با آن سبقت بگیرید. در زیر می توانید فیلم یک شتاب‌گیری برای سبقت که با این خودرو انجام شده مشاهده کنید:

البته در تمامی مراحل باید گفت که غرش اسب‌های ماستنگ بسیار جذاب است و صدای تولید شده توسط خروجی‌های اگزوز تمامی خیابان را به لرزه در می‌آورد. در زیر می‌توانید یک فیلم کوتاه از صدای تولید شده و شتاب‌گیری را مشاهده کنید:

قیمت و نتیجه‌گیری

بنا به گفته صاحب خودرو، فورد ماستنگ مورد آزمایش 150 میلیون تومان در منطقه آزاد قیمت دارد. قصد گلایه نداریم ولی در بازار داخل با این قیمت می‌توان تنها یک هیوندای سوناتا و یا توسان خرید اما اگر تعرفه واردات همانند مناطق آزاد بود با این قیمت می‌شد یک کروک 6 سیلندر خرید که از نظر لذت رانندگی و کیفیت در سطح بسیار بالاتری قرار دارد.

در انتها از آقایان مهدی فلاح و نیما محمدزاده تشکر می کنیم که برای تهیه این گزارش به منطقه آزاد بندر انزلی رفتند. همچنین از آقای سمیر میرزایی صاحب خودرو و نمایشگاه خودروی فرهاد بصارتی تشکر می‌کنیم که خودروی خود را در اختیار سایت خودرو بانک قرار دادند و ما را در تهیه این گزارش یاری کردند.

63 عکس

نظرات کاربران

40 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/7/4
با وضو این مقاله رو بخونید مقدسه بخدا این ماشین
1393/7/4
دمتون گرم واقعا خسته نباشید،عالی بود
کم کم خودرو بانک داره میشه تاپ گیر ایرانی
1393/7/4
من به شخصه کامارو رو ترجیح میدم
1393/7/4
من خودم رشت زندگی میکنم و این ماشینو از نزدیک دیدم. صداش واقعا خاصه و کمتر ماشینیه که بتونه اینقدر صدای گیرا و پرطنینی داشته باشه
1393/7/4
ali جان تاپ گیر رو خوب اومدی
ماستنگ فوق العاده است، این ایده ای که وسط مقاله هم فیلم گذاشتید خیلی جالبه و خوشم اومد!
صدای ماشین دیوونه میکنه، عاشقش شدم اصلا!
1393/7/4
هومن داداش اینا همش آشغاله عشق است هیوندا و کیا...!
ماشین آمریکایی هم شد ماشین برا تو که هیوندا سوار شدی!!!
(فقط خودش میدونه وبس)
1393/7/5
واقعأ زيباست،هيچ ماشيني مثل اين زيبا و پر قدرت نيست،عاشقشم،خداتا لايك داره.
1393/7/5
خیلی گرون میده دیدم 3000 تا کار کرده میدن 75 تومن این قیمتی که داده ماله 8 سیلندر هم نیست بعد s300 سایپا که دزدی هم است 70 تومن به خدا جنایته به خدااااااااااااااااااااا یه تشکر ویزه بکنم از همه زخمتکشان این سایت خدا قوت منی که زبان بلد نیستم هر روز میام تو سایت یه چک میکنم تا شاید فیلم یا ملاقات جدید اومده باشه خدااا قوت
1393/7/5
کارکرده این ماشین با این آپش تو اروند تا 75 گیرت میاد
1393/7/5
اسیر ماشین های GM هستم!!
ایشالا یه روزی با پلاک و با قیمت های همون آمریکا وارد ایران بشن و مردم لذت ببرن
1393/7/5
سلام ایندفه کارت عالی بود خودروبانک واقعا براوووووووو!!!
حداقل از این یکنواختی راحت شدیم
همیشه همینجوری باشه خیلی عالیه
من عاشق ماشین های آمریکایی ام
من خودم اهواز زندگی میکنم
همه خوزستان منطقه آزاد شده
الان قیمت فورد ماستنگ تو خوزستان 110 تا 130 میلیونه
البته اینجا ماشیناش پلاک ارونده
قیمت کیا اپتیما 2014 هم 53 میلیون
خودمون قراره اپتیما بخریم.
بازم از خودروبانک تشکر میکنم بابت این بررسی
1393/7/5
اگه دوج چلنجرم اونجاها بود حتما یه گزارش ازش تهیه کنید.من عاششششقشم
ممنون خسته نباشید.خوب بود.
1393/7/5
سلام و خسته نباشید
عالیییییییییییییه سایتتون
1393/7/5
مجتبی جان من به شخصه به فورد علاقه ندارم ولی جنرال موتورز آمریکا بزرگترین خودروسازی دنیاست و چورولت هم یکی از زیر مجموعه هاشه که ماشینای خوبی میسازه.
فورد خیلی عقب مونده به نظرم.
فیلم کورس جنسیس کوپه با همین مدل فورد تو یوتیوب هست که جنسیس شتاب اولیه و ثانویه بهتری داره نسبت بهش.
از نظر راحتی هم ماشینای فورد راحت نیستن.
به قول جرمی کلارکسون آمریکایی ها تیر برق رو آب میکنن باهاش موتور های با حجم بالا میسازن.
1393/7/5
این ماشین مثل ادمی میمونه پر از وقار وشخصیت هست
خیلی خاص و دوست داشتنیه
1393/7/5
ای بابا راضی نیستم از این موستانگه...اخه موستانگ هم 3.7 لیتر
خب بهترشو میوردن موتور 4.5 لیتر میوردن 6 لیتر میوردن
3.7 خبلی ضعیفه موستانگ شتباش باید رو 3.5 و 4 باشه
جرمی کلارکسون یکیشو اورد تو تاپ گیر که موتور 6 لیتر بود اون خوب بود
این مثل یه شوالیه ای هستش که جون کافی واسه مبارزه نداره
واقعا خشگله واقعا با کیفیته واقعا طراحی عالی داره یکی این یکی دوج چالنجر که موتور 6 لیتر داره که قیافش واقعا مردونه تر و قدیمی تره و نوستالژی ای هستش دوج چالنجر رو از ماستانگ بیشتر دوس دارم و کامارو z1 هم موتور 7 لیتر داره که رقیب ماستانگ و دوج چالنجره
ولی فورد موستانگ شلبی خیلی خیلی خوبه
ای کاش به جای این فورد موستانگ شلبی میوردن
1393/7/6
عالی بود خسته نباشی
1393/7/6
دوتا کوروت جدید هم توی منطقه ازاد انزلی هست یکی مشکی و یکی زرد از اونها هم مطلب بزارید مرسی از سایتتون
1393/7/7
خداکنه گمرک کلا برداشته بشه تا همه تو همه جای ایران بتونن با قیمت واقعی این ماشین هارو بگیرن

خیلی ممنون بابت بررسیتون
1393/7/7
از خودرو های امریکایی فقط دوج دوست دارم عین تانک میمونه ازماستنگ هم خوشم میاد ولی دوج بعد از پورشه بهترین خودرو جهانه
1393/7/8
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sync
1393/7/8
تهیه گزارش از این ماشین کار جالب و متفاوتی بود، ممنون
1393/7/9
عالی بود.لطفا عکس کامارو هم بزارین
1393/7/11
من اولین باری ک عاشق موستانگ شدم 15 سالم بود.مدل 1964 النور بعدها هرچی با نمونه های جدیدترش اشنا شدم بیشتر و بیشتر جذبش شدم.جذبه ای که تو نمای موستانگه تو هیچ ماشینی .هیچ ماشینی تو جهان ندیدم.عاشقشم
1393/7/11
بابا چرا فیلم نمیذاری عکس به چه درد میخوره....صدا اگزوز باید شنید. شتابم باید دید
1393/7/24
به نظر من ماشینای امریکایی خیلی رانندگی باهاش لذت بخشه(مخصوصا صدای اگزوز) ولی ماشین راحتی نیستن مثل بی ام و . بنز یا پورشه.
خیلی ساده و قدیمی ولی در عین حال لذت بخش
1395/12/24
http://www.khodrobank.com/Reviews/5259/%D9%81%D9%88%D8%B1%D8%AF-GT-%D8%AF%D8%B1-%DA%98%D9%86%D9%88%D8%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1
1393/7/29
فوق العاده بود ایشالاه دم خونه ی هرایرانی نه از اینا یکی بهترش باشه
1393/8/8
اون شورلت کامارو تو نمایشگاه خیلی زیباست
1393/9/1
سلام
خدا کنه کسانی که می تونن کار کنن
وارد این عرصه بشن و واقعا تولید کنن
نه کپی
تا بزودی ما هم دارای صنعت خودرو سازی بشیم
نه صنعت کپی برداری از محصولات از دور خارج شده

ایران را باید بسازیم نه خرابش کنیم با تولیدات الکی
1393/9/20
سلام دوستان
به هیچ وجه راه نداره برای پلاک کردن تو تهران؟؟؟ و این که دلیلش چیه فقط گذرموقته؟؟
1393/10/18
من در تبریز زندگی میکنم در ابنجا علاوه بر کامارو،موستانگ،کرایسلر خودرو هایی وجود دارد که برای اولین بار در خاور میانه وارد شده مانند لامبور گینی فراری انواع مدل های بنز و بی ام و،شورلت کورت و بنتلی واز سایت شما ممنونم.
1393/10/26

میدونی خاورمیانه به کجا میگن؟
1393/11/6
اصلا یه عکس کامل نگرفته عکاسه تو چه فکری بوده
1394/4/2
آقا یه سفر بیاید اهواز تا ببینید ماشین ها رو. موستانگ اسباب بازیه برا بچه های اینجا.
1394/12/26
دیگه همچین هم نیست که میگی
کل اهواز رو بزاری رو هم ماشین های پلاک اروندش اندازه دزفول نمیشه
اینجا هر خانواده = 2 ماشین پلاک اروند
1394/8/10
اگه دنده 2 یا سه بری باهاش تا 16 لیترم میسوزونه
1394/10/8
وای من عاشق این ماشینم ؛ اولین باری که شناختمش وقتی بود که فیلم نید فور سپید رو دیدم بهار 94 از اون موقع تا حالا هر روز بیشتر و بیشتر عاشقش میشم و هروقت تو خیابون میبینمش محو زیبایی و خشن بودن و صدای اگزوز فوق العاده ی اون میشم البته کامورو هم فوق العاده هست
1395/2/7
ااوووووفففف ... خیلی کلفته !!
1395/7/15
ماشین قدرتمندیه که همهچیش فدای قدرتش شده. داخلش که افتضاحه