موضوعات داغ

نوسانات نرخ ارز و رکود در بازار خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بازار خودرو همچنان در تعطیلات به سر می‌برد و نشانه‌ای از آغاز خرید و فروش در بازار دیده نمی‌شود و بازار همچنان در رکود است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، یکی از دلایل اصلی رکود در بازار خودرو را باید در نوسانات نرخ ارز جست‌وجو کرد. البته باید گفت که فعالان این حوزه دیگر با واژه رکود بیگانه نیستند. فعالان حوزه خودرو در سال گذشته بارها از واژه رکود برای توصیف بازار خودرو استفاده کرده‌اند.
بازار خودرو در دو ماه پایانی سال ۹۷ به ناگاه متلاطم شد و قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای دست خوش تغییر می‌شد. کارشناسان برای نوسانات بازار خودرو دلایل مختلفی را بیان می‌کنند. از جمله این دلایل بازگشت سرمایه‌های سرگردان به بازار و انتظار تورمی می‌توان نام برد. در آن زمان این تفکر در بین مصرف‌کنندگان واقعی و دارندگان سرمایه‌های سرگردان به وجود آمد که فضای اقتصادی کشور در سال آینده ثبات لازم را نخواهد داشت و میزان تولید خودرو نیز مبهم خواهد بود، به همین منظور به بازار ورود کردند. دارندگان سرمایه‌های سرگردان برای حفظ ارزش پول خود به دنبال تبدیل ریال به خودرو بودند و مصرف‌کنندگان واقعی نیز زمان خرید خود را برای رسیدن به خودروی دلخواه را به جلو انداختند، زیرا به بازار بعد از عید چه از نظر قیمتی و چه از نظر عرضه از سوی خودروسازان اعتمادی وجود نداشت.

نوسانات نرخ ارز و رکود در بازار خودرو

نوسانات نرخ ارز و رکود در بازار خودرو

بعد از تعطیلات طولانی، فعالان بازار در حالی شروع به کسب‌وکار خود کردند که همچنان بازار در رکود به سر می‌برد. قیمت خودروها نیز با وجود عدم تقاضا در برخی موارد صعودی و برخی موارد نیز ثبات سال گذشته خود را حفظ کرد. با نوسانات نرخ ارز و اوج‌گیری دوباره دلار، بازار خودرو دوباره با التهاب روبه‌رو شد تا عرضه و تقاضا بار دیگر به حاشیه رود. در شرایط فعلی فروشندگان با توجه به افزایش نرخ ارز از فروش خودرو خودداری می‌کنند و منتظر افزایش قیمت خودرو به مانند سال گذشته هستند. از طرف دیگر تقاضا هم در بازار وجود ندارد، زیرا می‌دانند در شرایطی که نرخ ارز در نوسان باشد، کشف قیمت خودرو امکان‌پذیر نخواهد بود. پس می‌توان گفت که فرمان بازار خودرو دوباره به دست نرخ ارز افتاده و فعالان بازار معتقد هستند که با ثبات نرخ ارز، بازار خودرو نیز به ثبات خواهد رسید.

بازار محصولات داخلی بی رمق است
به سراغ قیمت محصولات داخلی در هفته جاری می‌رویم. طبق گفته فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ در بازار ۴۸ میلیون تومان است. این در شرایطی است که قیمت پراید ۱۱۱ قبل از آغاز سال جدید قیمتی ۵۰ میلیون تومانی داشت. به سراغ دیگر محصولات خانواده پراید می‌رویم. قیمت پراید ۱۳۱ در بازار ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت پراید ۱۳۱ نسبت به قیمت اسفند سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش داشته است. قیمت خودروی تیبا صندوق‌دار ۵۲ میلیون تومان و تیبا۲ نیز ۵۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تیبا صندوق‌دار و تیبا۲ در سال جدید همچنان در کانال ۵۰ میلیون تومانی هستند. قیمت ساینا نیز با ۳ میلیون تومان کاهش نسبت به اسفند ۹۷ با قیمت ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
در خانواده پژو نیز قیمت ۲۰۷ اتومات در بازار ۱۳۵ میلیون تومان است. قیمت پژو ۲۰۷ با گیربکس معمولی نیز ۱۱۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت پژو ۴۰۵ در بازار ۷۴ میلیون تومان است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در هفته گذشته ۷۹ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز ۹۳ میلیون تومان قیمت خورد. پژو پارس اتومات با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان در بازار عرضه شد.
حال سری به محصولات رنو میزنیم. قیمت ساندرو اتومات در بازار ۱۴۱ میلیون تومان، ساندرو استپ‌وی اتومات ۱۵۵ میلیون تومان و ساندرو استپ‌وی با گیربکس معمولی و ساندرو استپ‌وی به ترتیب ۱۲۷ و ۱۳۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. پارس تندر با قیمت ۱۱۴ میلیون و تندر اتومات نیز ۱۲۷ میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند. خودروی تندرE2 در بازار ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت سمند EF7 در هفته گذشته ۷۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. قیمت خودروی دنا پلاس ۱۳۰ میلیون و دنا پلاس توربو ۱۵۵ میلیون تومان قیمت خورد. رانا نیز با ۷۵ میلیون تومان در بازار داد و ستد شد. قیمت دو خودروی مونتاژی سایپا یعنی پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۲۸۵ میلیون و کیاسراتو نیز ۲۵۰ میلیون به فروش رسید. قیمت خودروی چینی دانگ‌فنگ H30 که محصول مونتاژی ایران‌خودرو محسوب می‌شود نیز ۱۲۵ میلیون تومان معامله شد.

وضعیت نابسامان بازار وارداتی‌ها
اکنون سری به بازار وارداتی‌ها می‌زنیم. در هفته گذشته بازار خودروهای وارداتی مانند خودروهای داخلی وضعیتی نابسامان را تجربه کردند. بازار خودروهای وارداتی با وجود ترخیص نشدن خودروها از گمرک و نبود آینده‌ای روشن برای واردات این خودروها، وضعیت مبهمی را سپری می‌کند. با این شرایط ثبات قیمتی در بازار وارداتی‌ها وجود ندارد و قیمت‌ها دست‌خوش تغییر می‌شوند. در این شرایط قیمت سانتافه در اولین هفته از اولین ماه سال جاری ۶۸۰ میلیون تومان معامله شد و نشان از افزایش قیمت این خودرو در سال جدید دارد. قیمت سوناتا هیبرید نیز ۵۹۰ میلیون تومان در بازار عرضه شد. قیمت النترا ۴۲۰ میلیون تومان و قیمت توسان نیز ۵۳۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. قیمت خودروی کیا سورنتو ۷۸۰ میلیون تومان بوده که نشان از افزایش قیمت این خودرو دارد. این خودرو در هفته آخر اسفند‌ماه حدود ۷۶۰ تا ۷۷۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شد. قیمت اسپورتیج ۵۶۰ میلیون و سراتو ۳۹۰ میلیون تومان در بازار معامله شدند.

قیمت اپتیما هم ۶۸۰ میلیون تومان و قیمت تویوتا RAV4 مدل ۲۰۱۸ هم ۶۷۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. خودروی میتسوبیشی ASX هم در هفته‌ای که گذشت با قیمت ۴۷۰ میلیون تومان در بازار معامله شد. لکسوس NX بدون نوسان با قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. نیسان جوک در هفته سوم فروردین ۹۸ با افزایش قیمت مواجه بود و با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان معامله شد. تالیسمان نیز ۶۸۰ میلیون تومان قیمت خورد. برای خرید کمری هیبرید هم باید ۵۹۰ میلیون تومان هزینه کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/3
داداش مطمعنی قیمت هات ماله این هفتس

توسان 2107 بدون اتوپارک رو هفته پیش فروختم 565 . بعد از دو دست عوض شدن طرف 595 فروخته
لند کروز 2013 رو دیروز 1.700000000 معامله شد