موضوعات داغ

مقایسه تیگو 8 پرو با پرو مکس؛ تفاوت های مشخصات فنی و ظاهری + فیلم و عکس

14 اردیبهشت 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

فیلم تفاوت های تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرومکس

روزی روزگار در گذشته نه چندان دور در کشورمان محصولات متنوع اعم از تک دیفرانسیل و 2 دیفرانسیلی از همه برندها به طور عمده وارد بازار می‌شدند و علاقمندان به خودروهای 2 دیفرانسیل و همچنین کسانی که بسته به سطح نیاز و استفاده خود، به خودروهای 2 دیفرانسیل نیازمند بودند مانند تمام دیگر مردم دنیا، گزینه‌‌های زیادی را در دسترس داشتند. اما پس از اعمال محدودیت‌های قانونی حجم پیشرانه تا حداکثر 2500 سی سی و در ادامه تحریم خودخواسته و ممنوعیت داخلی واردات خودرو به بهانه‌های واهی ، دست متقاضیان به تدریج از خودروهای با کیفیت کره‌ای و اروپایی و صد البته خودروهای دو دیفرانسیل کوتاه شد و بازار کشور 4 قبضه در اختیار خودروهای کم حجم و ضعیف تک دیفرانسیل چینی قرار گرفت.

به دلیل عدم عرضه محصولات وارداتی، خودروهای اقتصادی 2 دیفرانسیل موجود در بازار کشور نیز تغییر سطح داده و به کالاهای فوق لوکسی تبدیل شدند. مسیر این خودروها به جای جاده‌ها، بیراهه‌ها و مسیرهای آفرودی، کنج پارکینگ‌ها‌ بود. حالا دور دوره مونتاژکاران چینی بود و البته این شرکت‌ها از بزرگ تا کوچک نیز به دلیل مسائل اقتصادی تمایلی به عرضه خودروهای 2 دیفرانسیل نداشتند مگر معدود خودروهای پیکاپ تجاری که آن‌ها نیز به دلیل ماهیت کاری خود نیازمند قابلیت 2 محور محرک بودند، الباقی خودروهای بازار را محصولات کم حجم، کم توان و محور جلو تشکیل می‌داند.

پس از چند سال طاقت‌فرسا و خسته‌کننده با انبوهی از کراس‌اوورهای 1.5 لیتری‌ مجهز به توربوشارژ و محور جلو در بازار خودرو کشور و همچنین رشد نجومی و فضایی قیمت‌های خودرو، حالا سطح نیاز این بازار تشنه به جایی رسید که افرادی که پیش از این بجز خودروهای ژاپنی و کره ای یا اروپایی محصول دیگری را خودرو حساب نمی‌کردند در نبود آن‌ها، به استفاده از محصولات چینی که کم کم بارقه‌هایی از خودروهای قابل اتکا را از خود نشان می‌دهند، رضایت دهند.

نمای عقب فونیکس تیگو 8 پرو و پرومکس

در این بازار خالی از خودرو، شرکت مدیران خودرو که حدود 2 دهه از فعالیت خود را در صنعت خودرو پشت سر می‌گذراند، به خوبی نیاز بازار را متوجه شد. پس از عرضه تیگو 7 معمولی و تیگو 7 پرو، این شرکت با کراس‌اوور مدرن و بروز تیگو 8 پرو با برند جدید فونیکس وارد بازار شد. این خودرو با یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ از پیشرانه‌های کم توان 1.5 فاصله گرفت و به رقیبی برای وارداتی‌های کهنه‌کار تبدیل شد.

در ادامه محصول دیگر این شرکت با یک پیشرانه 2 لیتری پرتوان البته توربوشارژ و مهم‌تر از آن قابلیت 2 دیفرانسیل با نام فونیکس تیگو 8 پرومکس، فصل جدیدی را در کتاب فعالیت‌های خود و خودروهای کراس‌اوور چینی بازار ایران باز کرد.

معرفی کلی

در زمستان سال ۱۳۹۶، خودروی شاسی بلند جدید چری تیگو ۸ با قابلیت حمل هفت نفر برای اولین بار معرفی شد. این خودرو با تأیید شرکت خودروسازی چری در ماه مارس ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد. در سال 2022 نسخه پیشرفته‌تری با پسوند پلاس یا در بعضی از بازارها مانند ایران با پسوند پرو معرفی شد که با پیشرفت‌های فنی مختلف، به تقویت جایگاه برند تیگو کمک ‌کند.

خودروی چری تیگو ۸ پرو مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژر است که قادر به تولید خروجی قدرت ۱۹۷ اسب بخار در محدوده ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن-متر در محدوده ۲۰۰۰ دور بر دقیقه می‌باشد همچنین نسخه کامل تری از این خودرو با نام تیگو ۸ پرو مکس عرضه شد که در بخش پیشرانه و قوای فنی و همچنین محور محرک شاهد تغییرات بزرگی است. یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژر با توان 254 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور390 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه و همچنین سیستم تمام چرخ محرک AWD از بزرگترین تغییرات این خودرو به حساب می‌آید.

تغییرات کوچک ظاهری در نمای عقب تیگو 8 پرومکس

طراحی ظاهری، ریزه کاری‌‌ها

در بخش ظاهری و طراحی خارجی فونیکس تیگو 8 پرومکس با نسخه تک دیفرانسیل پرو تفاوت زیاد و خیلی خاصی ندارد. تفاوت این دو برادر دوقلو همسان را می‌توان از روی چند نماد ظاهری روی بدنه تشخیص داده شود. قاب دور جلو پنجره، دیفیوزر متفاوت جلو و عقب، چراغ‌های عقب با قاب شفاف، خروجی دوبل اگزوز و نوشته فونیکس به سبک خودروهای پورشه بر روی درب صندوق عقب از تغییرات نمای ظاهری این خودرو هستند. زبان طراحی جدید خودروهای چری از ابتدای دهه سوم قرن بیست و یکم تغییر کرده و چهره‌ای مدرن به محصولات جدید این خودروساز چینی داده است. زبان طراحی جدید Life In Motion 3.0 یا "زندگی در حرکت" در خودروهایی همچون تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو و ام وی ام X22 پرو مشاهده می‌شود. این سبک طراحی شامل چراغ‌های کشیده و تیز، جلوپنجره با الگوی کهکشانی و ورودی‌های هوای بزرگ در نواحی جانبی سپرها می‌شود.

در نمای پیشانی خودرو، چراغ‌های اصلی در یک قاب کوچک قرار گرفته و با استفاده از چراغ های روز مجهز و زینت داده شده‌اند. این طراحی زیبا، نمای جلو را جذابیت بخشیده است. یک جلو پنجره بزرگ به ابهت خودرو افزوده است. همچنین، در گوشه های سپر جلو، ورودی های بزرگ هوا قرار گرفته که نمای خوبی به خودرو داده است.

نمای جانبی دو خودرو کاملا شبیه است

ظاهر شاسی بلند متوسط فونیکس تیگو 8 پرومکس در نمای کناری، بسیار به خودروهای ‌هم‌رده آن شباهت دارد. ارتفاع کم از سطح زمین از قابلیت آفرود این خودرو کاسته است و قابل مقایسه با آفرود حرفه‌ایی مانند تویوتا لندکروزر یا میتسوبیشی پاجرو نیست. رینگ‌های 18 اینچی، فرورفتگی کم بدنه و ضربه‌گیرهای پایین درب‌ها، از سادگی نمای جانبی کاسته و چهره خوبی به نمای کناری این خودرو داده است. در نمای پشتی نیز با چراغ‌هایی مشابه برخی از محصولات آئودی، خروجی‌های دوبل اگزوز واقعی در دو طرف سپر، حال و هوای لوکسی به فونیکس تیگو 8 پرومکس داده است.

فضای کابین، شباهت کامل

طی سال‌های فعالیت، شرکت چری با جذب و بکارگیری طراحان معروف خودرو از شرکت‌های مختلف و مطرح بین‌المللی، موفق به تولید خودروهایی با کابین زیبا شده است. به طوری که حتی محصولات رده اقتصادی چری نیز، با توجه به تجربه طراحان آن، فضای داخلی زیبایی را به صاحبان خود عرضه می‌کنند. دور از انتظار نیست که خودروهای بالارده چری مانند فونیکس تیگو 8 پرو و پرومکس، کابین جذاب‌تری داشته باشند..

کابین خانواده فونیکس تیگو 8 از یک دیزاین سه رنگ شامل مشکی، مارون و نقره‌ای بهره می‌برد که حال هوای یک خودرو لوکس را تداعی می‌کند. بخش اصلی کابین که شامل سمت چپ یعنی محل قرارگیری فرمان و همچنین مرکز کابین است، یک فرورفتگی بزرگ در نظر گرفته شده که به مکانی کاملا مناسب برای نمایشگرعریض تبدیل شده است. نمایشگر میانی همزمان وظیفه دو نشانگر سیستم سرگرمی و پشت آمپر را برای راننده انجام می‌دهد. یک فرمان جذاب با فرم D شکل، که بیشتر در خودروهای اسپرت استفاده می‌شود در این خودرو نیز حضور دارد.

شباهت تیگو 8 پرو و پرومکس در فضای کابین

به منظور انتقال حس و حال رانندگی با یک خودروی کاملاً پیشرفته به سرنشینان، کلیدهای فیزیکی در کنسول مرکزی به حداقل کاهش داده شده و بجای آن، بیشتر از همه، از کلیدهای لمسی روی کنسول مرکزی و در کنسول ابزار استفاده می‌شود. در بخش پایین نمایشگر، دریچه‌های سیستم تهویه در یک نوار مشکی رنگ قرار دارند. فاصله بین دو محور فونیکس تیگو 8 پرومکس 2710 میلیمتر است که این خودرو را به طور کامل در طبقه شاسی بلندهای متوسط قرار می‌دهد. با این حال، با وجود سیستم AWD و دیفرانسیل محرک عقب، بخشی از فضای پای عقب و فضای بار در مقایسه با نسخه تک دیفرانسیل پرو محدودتر است.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

این دو خودرو هم خانواده در بخش آپشن‌های رفاهی بیش از 99 درصد شبه به هم هستن و امکانات رفاهی اصلی در آن‌ها یکسان است. در بخش ایمنی هر دو خودرو با کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای، مجموعاً از 6 کیسه هوا بهره می‌برند. یک سیستم صوتی با صفحه نمایش 12.3 اینچی با قابلیت Android Mirror Link و مجهز به 8 بلندگو سونی وظیفه سرگرمی سرنشینان را برعهده دارد.

در بخش ترمز و پایداری این خودروها از امکاناتی مانند ABS ، EBD ، BOS ، ESP ، TCS ، EBA ، HAC و HDC بهره می‌برند.

از دیگر امکانات این خانواده تیگو 8 پرو می‌توان به سیستم ADAS رانندگی خودکار، ترمز پارک، اتوهلد، رینگ 18 اینچی، دوربین 360 درجه، دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور باران و نور، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS، سانروف، کروز کنترل، سیستم کنترل خروج از خطوط، چراغ های LED، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی ها در 6 جهت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، کول باکس، ورود بدون کلید، دکمه استارت، باز شدن برقی درب عقب و ... اشاره کرد.

دوربین 360 درجه در هر دو خودرو وجود دارد

مشخصات فنی، تفاوت اصلی

هر چقدر که در بخش ظاهر و امکانات تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرومکس به یگدیگر شباهت دارند اما در بخش فنی تفاوت‌ها فاحش و نقطه تغییر رویه است. فونیکس تیگو 8 پرو از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه با حجم 1598 سی سی مجهز به توربوشارژ بهره می‌برد. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت 197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور

290 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه را داراست. یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه وظیفه انتقال نیرو به محور جلو را برعهده دارد و در شرایط بهینه تست، به صورت رسمی شتاب 0 تا 100 کیلومتر 8,9 ثانیه‌ای برای این خودرو عنوان شده است. این خودرو در شهر تهران و تست انجام شده توسط خودروبانک شتابی در حدود 9.36 ثانیه را ثبت کرده است.

پیشرانه 2 لیتری تیگو 8 پرومکس از تفاوت‌های اصلی این دو خودرو است

در سمت دیگر قلب تپنده برادر چهارچرخ محرک یعنی تیگو 8 پرومکس با یک پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربوشارژ جان می‌گیرد. موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه با حجم دقیق 1998 سی سی توان تولید حداکثر قدرت 254 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 390 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه را داراست. یک جعبه دنده 7 سرعته خودکار دوکلاچه تر نیروی تولیدی پیشرانه را به دو دیفرانسل انتقال می‌دهد که نقطه قوت اصلی این خودرو است. این خودرو از 6 مود رانندگی (اکو، نرمال، اسپورت، برف، گل و آفرود) برای شرایط مختلف جاده‌ای بهره می‌برد. شتاب رسمی 0 تا 100 کیلومتر 7.8 ثانیه اعلام شده است اما در تست‌های ما 8.15 ثانیه برای این خودرو ثبت شده است که برای خودرویی با وزن 1712 کیلومتر عدد مناسبی است.

جدول مقایسه فنی فونیکس تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرومکس

نام خودرو تیگو 8 پرومکس تیگو 8 پرو
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1998 سی سی 1598 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ توربوشارژ
انتقال نیرو دو دیفرانسیل دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 254 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 390 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه 290 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه
جعبه دنده 7 سرعته خودکار دوکلاچه تر 7 سرعته خودکار دوکلاچه تر
شتاب 0 تا 100 رسمی 7.8 ثانیه (خودروبانک 8.15 ثانیه ) 8.9 ثانیه (خودروبانک 9.36 ثانیه)
حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت 185 کیلومتر در ساعت
وزن 1712 کیلوگرم 1541 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4722 طول - 1860 عرض - 1745 ارتفاع 4722 طول - 1860 عرض - 1745 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2710 میلیمتر 2710 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر 8.6 لیتر در هر صد کیلومتر
خارج از شهر 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر
ترکیبی 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 51 لیتر 51 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 6 یورو 6

ردیف دوم این خودروها کاملا جادار و مناسب است

تجربه رانندگی

از لحاظ کیفیت رانندگی هر دو خودرو در سطح کاملا مطلوبی قرار دارند. تیگو 8 پرومکس به دلیل دارا بودن سیستم چهار چرخ محرک حالت‌های رانندگی بیشتری را در اختیار راننده می‌گذارد و با امکان رانندگی در مسیرهای نسبتا دشوار خارج از شهری و به کمک پیشرانه قدرتمندتر، مطمئنا عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد. به صورت پیش فرض نیرو در خودرو فونیکس تیگو 8 پرومکس به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، اما در مواقع لزوم و در شرایط سخت جاده‌ای مانند برف به صورت هوشمند نیرو به چهارچرخ منتقل شده و سیستم ESP یا کنترل پایداری الکترونیکی وارد مدار می‌شود اما همچنان این خودرو به دلیل شاسی مستقل نبودن و زاویه ورود و خروج نامناسب آفرود، شرایط بیراهه نوردی‌های سخت را ندارد و به عنوان یک خودرو کاملا آفرودی قابل اتکا نیست. در مقابل تیگو 8 پرو در بخش فنی داخل عملکرد خوبی دارد اما خب تک دیفرانسیل بودن این خودرو ضعف اصلی آن است و در مقابل برادر خود حرفی برای گفتن ندارد. این خودرو همچنان برای مصارف درون شهری و سفرهای جاده‌ای خودرو مناسبی است.

تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرومکس رقیبی برای وارداتی‌های کهنه‌کار

قیمت و رقبا

می‌توان به جرات ادعا کرد که هیچ رقیب جدی دیگری در بازار خودروی ایران فعلا برای تیگو ۸ پرومکس ایران وجود ندارد. اما یک ضعف بزرگ این خودرو قیمت بسیار تند و بالای آن است که مانع از عرضه گسترده‌تر و استقبال بیشتر از آن می‌شود و طیف محدودی از مشتریان امکان خرید آن را دارند. قیمت کارخانه‌ای این خودرو در اردیبهشت 1402 و در زمان نوشتن این مقاله 2,630 میلیارد تومان اعلام شده است اما در بازار آزاد قیمتی در خودرو 3 و نیم میلیارد تومان برای این خودرو تقاضا می‌شود که برای یک کراس اوور چینی اگرچه 2 دیفرانسیل عددی بسیار بالا است و به قول گفتنی نمی‌ارزد. سه خودروی شاسی‌بلند و متوسط با دو دیفرانسیل معروف به نام‌های هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و سانگ یانگ رکستون G4 از رقبای این خودرو در میان وارداتی‌ها هستند که البته گذر زمان شامل حال آن‌ها شده و در حال از رده خارج شدن هستند. در سمت مقابل تیگو 8 پرو در کلاس دیگری از کراس‌اوورها قرار دارد و با کراس‌اوورهای سرسختی مانند لاماری و دیگنیتی پرستیر دست و پنجه نرم می‌کند. فونیکس تیگو 8 پرو معادل 2,269 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است اما در بازار دلال پرور ما چیزی در حدود 3 میلیارد تومان عرضه می‌شود.

55 عکس

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/2/14
نمیدونم چندتا کار کردن ماشینا ولی چرم راننده رو نگاه کنید رنگ لباس بهش گرفته و سیاه شده این برای ماشین چند میلیاردی خیلی بده و زشته
1402/2/14
برخلاف چیزی که فرمودین به نظرم هنوز رقبایی مثل سورنتو و سانتافه هنوز ارجحیت فنی و هزینه ای دارند (با توجه به موتور توربو کیفیت بنزین و مصرف بالای خودروهای چینی) با وجود قیمت بالاتر و از رده خارج نیستند.
1402/2/14
سلام
بسیار قابل استفاده
1402/2/14
سلام، اگر وارداتی هایی مثل نیسان روگ،مورانو، سانتافه 2023 و حتی اسپورتیج 2023 در بازار ایران وجود میداشتند این دو خودرو باید جزو ارزان ترین شاسی بلند ها قرار میگرفتند و اصلا لوکس محسوب نمی شوند. حتی اگر تیوولی XLV دو دیفرانسیل هم وارد کشور میشد ارزش خرید بسیار بالاتری از این چینی ها داشت،اما وقتی رقابت نباشه خودروساز خصوصی هم از انحصار بدش نمیاد.
در هر حال تشکر از خودروبانک بابت این بررسی.
1402/3/15
باتوجه محدودیت در واردات خودروهای کره ای ،ژاپنی واروپایی و با عرضه صفر و تقاضای خوب در کشور و همچنین بعلت تحریم و تبادل دلار وکیفیت این خودروها موجب گران بودن آنها شده است درصورتیکه این موارد نباشه قطعا خودرو قیمت خیلی کمتری در بازار ایران خواهند داشت و درمقابل چری پیش رفت چشم گیری دارد ک قابل انکار نیست قطعا اگر شخصی دنبال بزند نباشد تیگو ۸ پرو مکش بسیار خوب و قابل اعتماد است البته ک نقطه ضعف داره اما همانطور ک مستحضرید سانتافه مشکل یاتاق را دارد و همچنین جنس جلو دشبورد یکی دیگه اژ این ضعف ها است . باتشکر